Begrippenlijst
Categorie
Begrippenlijst
Betekenis advertentiewaarde
De advertentiewaarde is een kengetal gebaseerd op feitelijke cijfers als het advertentietarief, bereik en de afmeting van het bericht. Deze waarde...
Barcelona Principles
De Barcelona Principles zijn zeven richtlijnen voor het meten van de effectiviteit van PR. Deze richtlijnen zijn opgesteld om de noodzaak van kwalita...
Communicatie Intelligence
Datagedreven inzichten uit diepgaande media analyse van alle gegenereerde (social en nieuws) media aandacht, waardoor de PR- en communicatie strategi...
Corporate Public Relations
Een vorm van public relations die erop gericht is de onderneming te beschermen tegen kritiek, door het kweken van begrip of respect voor de organisat...
Crisis Public relations
Crisis public relations zijn onderdeel van het public relations beleid met het doel zodanige gestructureerde communicatieve voorzieningen te treffen ...
Crisiscommunicatie
Crisiscommunicatie is de communicatie, zowel intern als extern, bij een plotselinge en onverwachte gebeurtenis die de activiteiten van een organisati...
Crossmediaal bereik
Het aantal mensen dat geconfronteerd wordt met een medium of reclameboodschap wordt aangeduid met de graadmeter ‘bereik’. Bij het crossmediaal bereik...
Datadriven media insights
Datadriven media insights zijn beslissingen die genomen worden op basis van inzichten verkregen uit mediadata. Mediadata wordt in kaart gebracht m...
Datagedreven PR
Datagedreven Public Relations (PR) is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen op basis v...
Free publicity
Free publicity is een systematische public relations activiteit van een organisatie, gericht op het verkrijgen van onbetaalde aandacht in de media. ...
Influencer marketing
Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep...
Print monitoring
Print monitoring omvat het structureel inzichtelijk maken van wat er in de gedrukte media over een bepaald onderwerp wordt geschreven. Dit kan met be...
Public affairs
Is de relatie van een organisatie met haar belanghebbenden zoals parlementsleden, ambtenaren, aandeelhouders, klanten, cliënten, beroepsverenigingen,...
Public Relations (PR)
Public Relations (PR) is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Verschillende middelen...
Radio monitoring
Radio monitoring staat voor het geautomatiseerd scannen van radio programma’s op vooraf opgegeven zoektermen. Komt een van deze zoektermen voor in ee...
Reputatiemanagement
Reputatiemanagement omvat alle activiteiten van een persoon of organisatie om een gewenst beeld op te roepen bij het publiek. Hierbij gaat veel aanda...
Sentiment analyse
Een sentiment analyse is een systematische meting waarbij een gevoel of stemming rondom berichtgeving in kaart gebracht wordt. Een sentiment analyse ...
Webcare
Webcare is het beleid van organisaties om actief, al dan niet real time, te luisteren en te reageren op uitlatingen over de organisatie in sociale me...
TV monitoring
TV monitoring gaat over het structureel bijhouden en inzichtelijk maken van wat er op televisie over een bepaald onderwerp wordt gezegd. Dat gebeurt ...
Stakeholderanalyse
Een stakeholderanalyse is het identificatieproces van individuen of groepen die betrokken zijn bij en invloed hebben op de organisatie. Hierbij worde...
Social media monitoring
Social media monitoring omvat het structureel in kaart brengen en analyseren van berichtgeving over een bepaald onderwerp in online en social media. ...
Social listening
Social listening is het tracking proces van conversaties omtrent een specifiek onderwerp of merk. Hierbij is een doel om aan de hand van uitspraken v...
Shared media
Social media activiteiten maken shared media mogelijk. Shared media hebben betrekking op de participatie en interactie met consumenten op social medi...
Issue management
Issue management is een systematische activiteit waarmee een organisatie actuele, politieke en sociale onderwerpen, die van invloed kunnen zijn op ha...
Knipseldienst
Een knipseldienst verzamelt content uit diverse media als kranten, tijdschriften, radio, televisie en internet. De content wordt gecategoriseerd aang...
Media analyse
Analyse is de ontleding van iets ter bestudering. Media (meervoud van medium) kunnen dienen als communicatiemiddel waarmee informatie kan worden uitg...
Monitoring tool
Een monitoring tool is een programma dat vooraf ingestelde zoektermen volgt, om zo de berichtgeving in de media over een bepaald onderwerp in kaart t...
Persbericht
Een persbericht is een schriftelijke, nieuwswaardige mededeling(en) voor de pers in journalistieke vorm aangeleverd. Organisaties, bedrijven of pe...
PR-waarde
Met de PR-waarde breng je de totale impact van je media-inspanningen in kaart. Organisaties gebruiken de PR-waarde om de media-aandacht te kwantifice...