De Campagne

BAVARIA BEGRIJPT
HAAR THUISREGIO

Bavaria wil haar relevantie in de thuisregio vergroten. Bavaria = Brabant.

Met Sjefke Vaeren als boegbeeld worden carnavalliefhebbers opgeroepen om mee te strijden om van carnaval officiële feestdagen te maken. Met 40.000 handtekeningen wordt #carnavalvrij op de politieke agenda gezet.

Strijd mee voor #carnavalvrij!

Heeft de #Carnavalvrij campagne bijgedragen aan de relevantie van het merk Bavaria in de thuisregio?

slide 3

2 Piekmomenten in bereik free publicity

slide 3

TV exposure

Enorm hoog
organisch bereik

FACEBOOK EN INSTAGRAM ADVERTISING

  • 1.157.639 Organic Video Views

  • 2.189.692 Paid Video Views

slide 3 slide 3 slide 3 slide 3 slide 3

In de campagneperiode zijn de ‘gratis’ kanalen (earned en owned media) verantwoordelijk geweest voor twee pieken qua bekendheid en bereik. De eerste drie dagen van de campagne (13-15 januari) zorgden voor een kickstart van de campagne, wat terug te zien is in o.a. bereikcijfers, websitebezoek en het conversieratio naar het tekenen van de petitie. De dag van de petitieoverhandiging (7 februari) zorgde voor een tweede piek.

Om gedurende de gehele campagneperiode in contact te blijven met de doelgroep is de inzet van social advertising (paid media) succesvol gebleken en hiermee een belangrijke factor in het success van de campagne.

Merkvoorkeur

#CARNAVALVRIJ HEEFT POSITIEVE INVLOED OP BAVARIA

slide 3

Imago Bavaria binnen de thuis regio

Postcodegebied 5000 - 5999

slide 3

Mensen die bekend zijn met de petitie hebben een hogere voorkeur voor Bavaria

hoge voorkeur

De merkvoorkeur binnen de doelgroep (m/v van 20 – 49 jaar in de regio 5000 – 6000) is gedurende de campagne significant gestegen van 18% naar 25%. 1 op de 3 mensen uit de doelgroep heeft na de campagne Bavaria Top-of-Mind (dit was 1 op de 4).

Tekenaars van de petitie geven associëren Bavaria met ‘Brengt mensen samen’, wat overeenkomt met de kernboodschap van de campagne.

Inhouds analyse

Authentieke boodschap zorgt
voor omarming #carnavalvrij

slide 3

Door een authentieke - en daarmee niet commerciële - boodschap te communiceren in combinatie met een overeenkomstig boegbeeld, is Bavaria in staat geweest om positieve berichtgeving rondom haar merk te creëren. Bavaria wordt veel vaker genoemd in de media en het publiek (met name in de thuisregio) omarmt de boodschap van de campagne.

Regio Analyse

Ruim 2x zoveel berichten in thuisregio

regio analyse regio analyse

Media aandacht voor Bavaria of de #carnavalvrij campagne is in de thuisregio sterk gestegen en draagt bij aan de gewenste relevantie van het merk in deze regio. De regionale content via advertising draagt hier aan bij.

Analyse van de berichtgeving in de thuisregio laat zien dat de link tussen ‘Carnaval’ en ‘Bavaria’ goed gelegd wordt, evenals Sjefke Vaeren als campagneheld en de boodschap met de roep om officiële vrije dagen.

Petitie activatie

Explosie van media aandacht zorgt
voor stortvloed aan handtekeningen

calendar calendar
posts

75% van de verzamelde handtekeningen zijn binnen 72 uur na aftrap van de campagne reeds gerealiseerd. In dezelfde periode is bijna de helft van alle berichtgeving gepubliceerd. Op maandag 15 januari zijn er meer dan 450.000 video views via Facebook en Instagram en ruim 115.000 website sessies op Carnavalvrij.nl.

Na dit enorme succes in de eerste 3 dagen van de campagne, ligt de nadruk niet langer op de petitie – het aantal benodigde handtekeningen is immers behaald – maar op de boodschap om één movement van verbroedering en verbinding binnen de regio te creëren.

Influencers

Petitietekenaars zijn de motor van de campagne

Een aantal bekende Brabanders, zoals Guus Meeuwis en Wim van der Donk, heeft via social media-aandacht gegeven aan de #carnavalvrij campagne.

De kracht van de campagne ligt niet bij deze influencers, maar bij de petitietekenaars. Door het veelvuldig delen van berichten rondom #carnavalvrij heeft de campagne een enorm bereik gegenereerd.

Vakmedia

Hoge waardering door marketing, communicatie en PR vakgenoten

slide 3

Collega marketeers en communicatieprofessionals zijn erg positief over de campagne. 68% van de berichten is positief tot zeer positief.

Opvallend is dat in de vakmedia geen negatieve berichten zijn verschenen.

De campagne wordt wel ‘Beste campagne van het jaar’ (Dutch Cowboys) genoemd en ‘Schoolvoorbeeld van storytelling’. Voor de profilering van het merk Bavaria en betrokken bureaus bij vakgenoten, heeft de campagne bijzonder veel goeds gedaan.

"Het team van Clipit Insights heeft ons inzicht gegeven in het verloop en resultaten van onze #carnavalvrij-campagne. Ze zijn écht de diepte in gegaan en hebben alle earned, owned en paid resultaten naast elkaar gelegd om zo tot waardevolle cijfers en inzichten te komen. Deze geïntegreerde analyse laat ons zien dat de PR strategie en alle marketingmiddelen die we hebben ingezet een optelsom waren voor het succes van de campagne."

bronRinske van den Bos
Global External Communications Manager​, Bavaria


"Het is bewonderenswaardig hoe Clipit alle paid, earned en owned media heeft geanalyseerd en om heeft weten te zetten in duidelijke, bruikbare conclusies die we mee zullen nemen richting toekomstige campagnes."

bronMichel de Kruijff
Brand Manager Bavaria bij Royal Swinkels Family Brewers

Bronverantwoording

De Media & Communicatie Intelligence Analyse is verricht op basis van data uit paid, owned en earned media met betrekking tot de campagne #Carnavalvrij van Bavaria in de periode van zaterdag 13 januari t/m zaterdag 17 februari 2018.

bron

Succesvolle communicatie begint met data insights

Voor de enorme stroom aan data die dagelijks op ons afkomt, creëert Clipit Insights overzicht, houvast en inzicht. Op basis van relevante data biedt Insights waardevolle en kwalitatieve inzichten om succesvol verder te bouwen aan PR- en communicatie strategieën en campagnes. Clipit Insights koppelt als eerste crossmediale monitoring aan expertise en ervaring uit de PR- en (marketing)communicatie.

Neem bij vragen gerust contact op met Stijn van Clipit Insights
T: 024 8000 704

bron