Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

AVG/GDPR: privacywetgeving maakt media monitoring nuttiger

Instagram besloot afgelopen week, onaangekondigd de privacy van haar gebruikers beter te beschermen. Dit heeft voornamelijk gevolgen voor alle partijen die informatie van Instagram opvragen, om te verwerken in eigen systemen. Denk hierbij aan influencer management tools, Instagram analytics tools en ook alle monitoring tools. De beslissing komt niet op een raar moment. Zo zorgde het Cambridge-schandaal al voor veel ongevraagde aandacht voor Facebook, ook eigenaar van Instagram. Daarnaast zorgt invoer van de nieuwe privacywetgeving AVG/GDPR ook voor veel vraag en discussie in dataland. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de toekomst van media monitoring tools?

Instagram ‘op slot’ door Cambridge-schandaal

Het Britse bedrijf Cambridge Analytica, misbruikte de data van mogelijk 87 miljoen Facebookgebruikers voor gerichte politieke campagnes. Dit betekent wéér een flinke deuk in het vertrouwen in Facebook als het gaat om de privacy van je data. Mark Zuckerberg neemt de verantwoordelijkheid op zich en belooft (weer) verbetering.

De eerste stappen daarin zijn zichtbaar. Zo zijn de algemene voorwaarden rondom datagebruik verduidelijkt. Derde partijen ontvangen minder informatie vanuit zowel Facebook als Instagram. Denk voor Facebook aan informatie rondom eventpages, groepen, pagina’s of het zoeken op telefoonnummers en e-mail. Bij Instagram krijgen derde partijen geen informatie meer over onder andere aantal volgers, het plaatsen en verwijderen van reacties en likes en losse informatie rondom het zoeken op hashtags en locaties. Technisch directeur Schroepfer vertelt aan Techcrunch dat het doel is om alles te reviewen en vervolgens uit te zoeken welke developers het recht moeten hebben op deze data en welke functionaliteiten worden hersteld. Hiermee lijken de ontwikkelingen voorlopig nog even door te gaan.

Meer weten?

Heb je nog vragen over hoe AVG bij jouw organisatie een rol speelt? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.