Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

De evolutie van media monitoring: van knipselkrant tot dashboard

De manier waarop organisaties media volgen en analyseren verandert continu. Waar vroeger medewerkers kranten en tijdschriften doorspitten om relevante artikelen uit te knippen, maken bedrijven nu gebruik van uitgebreide dashboards en diepgaande inhoudelijke analysemogelijkheden. In deze blog nemen we je mee in de evolutie van de knipselkrant naar moderne media monitoring.

Het begin: de knipselkrant

Het eerste concept van media monitoring, de knipselkrant, ontstond in de 20e eeuw. Een tijd waarin nieuwsconsumptie grotendeels afhankelijk is van fysieke kranten en tijdschriften. Organisaties willen op de hoogte blijven van berichtgeving over hun sector, concurrenten of eigen merk. Dit gebeurt handmatig: medewerkers knippen relevante artikelen uit, plakken ze in een rapport en verspreiden dit via post of fax. Dit handmatige proces is erg tijdrovend en de informatie bereikt de lezer met enige vertraging. Een knipselkrant werd namelijk wekelijks of zelfs maandelijks gedeeld.

De digitalisering en eerste databanken

Met de opkomst van het internet en de digitalisering in de jaren ’90 en ’00 verandert de manier waarop nieuws wordt verzameld en verspreid. Het wordt in deze tijd mogelijk om gedrukte tekst digitaal doorzoekbaar te maken, waardoor media monitoring efficiënter wordt. Kranten worden ingescand en knipselkranten hoeven niet meer met de hand te worden gemaakt. De knipselkranten die in deze periode worden gemaakt, kunnen nu ook per e-mail in PDF-formaat worden verzonden. Hierdoor wordt fysieke distributie overbodig.

  • Naast printmedia wordt ook het monitoren van radio en televisie mogelijk dankzij de eerste versies van transcriptie technologie. Media monitoring brengt in deze periode nog steeds enige vertraging met zich mee, omdat er nog verschillende handmatige acties nodig zijn.

Social media en real-time inzichten

Met de explosieve groei van online nieuws en sociale media (met name vanaf de jaren ’10) wordt media monitoring complexer, maar ook belangrijker. Informatie verspreidt zich sneller dan ooit en organisaties moeten in real-time up-to-date blijven. Daarnaast moeten ze ook kunnen reageren op ontwikkelingen die impact hebben op hun reputatie en strategie. Big Data en technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om grote hoeveelheden data automatisch uit te lezen en analyseren. Het handmatig samenstellen van een media-overzicht wordt geautomatiseerd. De toevoeging van social media monitoring biedt inzicht in wat er gezegd wordt op bekende platforms, zoals X (Twitter), Facebook, Instagram en Reddit.

Vandaag de dag zijn media monitoringtools razendsnel en krachtig. Berichten verschijnen in realtime, inclusief social media, podcasts, radio, tv en zelfs niche-fora en blogs. Deze grote hoeveelheid data in verschillende mediatypes kan nu worden gemonitord en vrijwel direct onder de aandacht gebracht worden van bedrijven die hier baat bij hebben, met nieuwsselecties of alerts.

Naast deze stap in nieuwsvoorziening ontstaan er ook nieuwe oplossingen om met deze informatie om te gaan. Eén plek, het dashboard, waarin alle verschenen media-aandacht terechtkomt en inzichtelijk wordt gemaakt. Met behulp van KPI’s (zoals het potentiële bereik en de door Clipit gepionierde PR-waarde en advertentiewaarde) worden berichten verrijkt met meer informatie. Dit kan gebruikt worden om media-aandacht te begrijpen en analyseren.

De toekomst

Waar media monitoring voorheen voornamelijk gebruikt werd om te weten wat er is gebeurd in de media, verschuift de focus tegenwoordig naar meer proactieve en strategische toepassingen. Bedrijven willen niet alleen weten wat er gezegd wordt, maar ook toekomstig beleid informeren met de informatie die wordt verzameld. De uitdaging en het denkwerk van de moderne communicatieprofessional ligt bij het vooruitkijken. Het anticiperen op bepaalde trends in de branche, het identificeren van belangrijke thema’s, het ontwikkelen van een duidelijke, flexibele en oprechte media-aanwezigheid en het behouden van een goede reputatie.

Conclusie

De transitie van de knipselkrant naar moderne media monitoring weerspiegelt de bredere digitalisering en de behoefte aan snelle, accurate en diepgaande analyses. Waar vroeger de nadruk lag op het verzamelen van nieuws, draait het nu om real-time inzichten, interpretatie en strategische toepassing. Bedrijven die media slim monitoren, kunnen sneller inspelen op trends, risico’s beperken en hun concurrentiepositie versterken.

Benieuwd hoe jouw organisatie optimaal gebruik kan maken van media monitoring? Neem contact op en ontdek de mogelijkheden!