Dierentuinen best gewaardeerde dagattracties
Wie er in Nederland een dagje op uit wil, heeft keuze genoeg. De waaghalzen onder ons gaan naar Walibi en sportievelingen kunnen terecht bij het Sportiom of de Tongelreep. Voor de dierliefhebber zijn er diverse dierentuinen en cultuur snuiven kan in tal van musea, variërend van het Rijks- tot het Sexmuseum. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) publiceert jaarlijks de bezoekcijfers van de 50 best bezochte dagattracties van Nederland. Clipit bekeek de afgelopen drie maanden de berichtgeving in alle media rondom de top 25 dagattracties. Wat viel ons op?
Efteling: de Baron wijkt voor Meneer Kaktus
De Efteling is al sinds jaar en dag de best bezochte dagattractie van ons land. Meer dan 4 miljoen dagjesmensen uit binnen- en buitenland staan elk jaar in de rij voor de Python en wandelen mee door het Sprookjesbos. De Efteling domineert ook de berichtgeving over dagjes uit. Ondanks het matige weer was het park de afgelopen drie maanden goed voor 61.888 vermeldingen in alle media. Die berichten leveren ruim 12 miljoen euro aan PR-waarde op.
Om het populairste park van Nederland te blijven, voegt de Efteling de laatste jaren diverse attracties toe. Het meest besproken onderwerp van de afgelopen maanden is de nieuwe attractie Baron 1898, die 1 juli opende. Om bezoekers warm te maken voor deze nieuwe achtbaan geeft de Efteling onder meer beelden vrij van de eerste testrit. Goed voor veel publiciteit, maar op het gebied van PR-waarde moet de Baron 1898 wijken voor Meneer Kaktus. Naar verluid zou Peter Jan Rens graag in de Efteling willen trouwen; die mededeling is verantwoordelijk voor de meest lucratieve dag wat PR-waarde betreft.
Records en awards voor het Rijksmuseum
In aantal bezoekers wordt De Efteling op de voet gevolgd door het Rijksmuseum, zo blijkt uit gegevens van het NBTC. Ook in media aandacht is het museum de tweede dagattractie van ons land (34.453 berichten). Op 16 en 17 mei staat het Rijks volop in de belangstelling. Eerst wordt bekend dat het museum is uitgeroepen tot Europees Museum van het Jaar, een dag later volgt het nieuws dat de tentoonstelling Late Rembrandt goed is voor een bezoekersrecord. Het verschil met de Efteling in aantal berichten is groot, maar de twee liggen dichter bij elkaar in PR-waarde. Het Rijksmuseum (9,9 miljoen euro PR-waarde) weet dus een relatief grote impact te genereren. Op radio en TV is het Rijksmuseum zelfs de meest genoemde dagattractie.
Liever bloemen dan achtbanen
Achter de giganten Efteling en Rijksmuseum is de Keukenhof de verrassende nummer drie in media aandacht. De achtbanen van Walibi en Duinrell, de exotische dieren van Artis en Burgers Zoo en zelfs de internationale uitstraling van het Anne Frank Huis genereren minder aandacht in de media. Des te indrukwekkender omdat de Keukenhof haar deuren halverwege de periode van dit onderzoek al sloot. Daarnaast is de Keukenhof ook het meest positief (84%) besproken dagje uit van de vijf meest besproken dagattracties, met een piek in het aantal positieve berichten op Moederdag.
Gek op dieren
Mensen houden dus van bloemen, maar echt laaiend enthousiast worden we als we dieren zien. Dat blijkt als we de onderzochte dagjes uit rangschikken op sentiment. Het meest positief zijn we over Safaripark de Beekse Bergen, met maar liefst 94% positieve berichten. Het Safaripark dankt de koppositie aan een geboortegolf met onder meer twee jachtluipaarden en zes blauwe gnoes.
Vier andere dierentuinen maken de top vijf compleet. Nummer twee Ouwehands toont zich niet bepaald ouderwets met actief social media beleid; mensen die hun bezoekje melden op Facebook of Twitter worden door Ouwehands hartelijk digitaal ontvangen. Dierenpark Emmen, de nummer drie, viert het tachtig jarig bestaan met een gratis ontbijt bij aankoop van kaartjes; een actie die online in de smaak valt.
Zorgen om Bambi
Wat je ook gaat doen, een dagje uit moet natuurlijk in de eerste plaats leuk zijn. Gelukkig verschenen er over alle 25 partijen inderdaad meer positieve dan negatieve berichten. De Amsterdamse Waterleidingduinen komen het minst positief (46% negatief) in het nieuws. Daar moeten mogelijk duizend herten afgeschoten worden, omdat de populatie te groot is geworden voor het gebied. Die discussie zorgt voor veel negatieve berichten, met name op social media.
Met meer berichten op weg naar meer bezoekers
Hebben dagattracties met meer positieve berichten nu ook meer bezoekers? Daar lijkt het niet op. Wel zien we een sterke overeenkomst tussen aantal berichten en PR-waarde enerzijds en het aantal bezoekers anderzijds. De nummers één en twee op aantal berichten in ons onderzoek staan ook op plaats één en twee in de lijst van het NBTC. Ook Artis, het Van Gogh museum, Diergaarde Blijdorp en Zaanse Schans halen in beide lijsten de top 10. Over Keukenhof en Walibi wordt relatief veel gesproken; wie weet wijst dit voor 2015 ook op meer bezoekers voor deze dagattracties.
Meer weten
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.