Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Een kritische blik op de PR-waarde

In 2012 introduceerde Clipit de PR-waarde. Advertentiewaarde was in de markt al jarenlang gemeengoed, maar we merkten bij opdrachtgevers behoefte naar meer. Met de komst van de Barcelona Principles nam de behoefte toe aan meer dan enkel de advertentiewaarde om de impact van PR te meten. Een bericht op NOS.nl is belangrijk, maar is elk bericht op NOS.nl voor mij even belangrijk? Die nuance bij het duiden van media-inspanningen brengen we met de PR-waarde in kaart. Wist je dat de PR-waarde is ontwikkeld dankzij directe inbreng van onze opdrachtgevers en specialisten in het vak? De advertentiewaarde is nog steeds de basis, maar we nemen ook factoren als sentiment, branding en kernboodschap mee in de beoordeling. Wil je nog eens nalezen hoe dat precies werkt? Dat kan hier.

Drie tips om alles uit de PR-waarde te halen

De PR-waarde van al je berichten vind je in het Clipit Dashboard. Ons systeem rekent zelf, op basis van de gegevens die we over een website en het specifieke artikel hebben, een waarde uit. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Wat weinig gebruikers weten, is dat je de PR-waarde echter ook zelf kan aanpassen, om nog beter aan te sluiten bij jouw behoeften. Zo kun je:

  • met behulp van de kernboodschap extra waarde aan berichten toekennen die bepaalde woorden bevatten; bijvoorbeeld “duurzaam” als dat een belangrijk speerpunt van je campagne is;
  • extra waarde toekennen aan berichten die op een bepaalde (groep) websites verschijnen, om zo beter het belang mee te nemen van bijvoorbeeld vakspecifieke websites die normaliter niet zo’n hoge waarde vertegenwoordigen;
  • zelf het sentiment of de branding van een bericht aanpassen als je het niet met de voorgestelde score eens bent. Je kunt zelfs de berekende PR-waarde vervangen door jouw eigen waarde!

Wil je hier ook mee aan de slag in jouw Dashboard? Neem contact op met jouw Media Analist voor de mogelijkheden.

Twaalf jaar na introductie durf ik wel te stellen dat de PR-waarde onze populairste metric is. Het helpt onze opdrachtgevers echt om de waarde van hun inspanningen te begrijpen. Dat wil niet zeggen dat iedereen het altijd eens is met de methode die we hanteren. Daarom zijn collega’s Bart en Thijs (Beide Media Analist) in 2023 met verschillende opdrachtgevers om tafel gegaan om nog eens echt goed naar die PR-waarde te kijken; eigenlijk net zoals we bij het ontwikkelen van de metric hebben gedaan.

Thijs: “Het is enorm nuttig en leerzaam voor ons om bij opdrachtgevers aan tafel te komen om onze processen en werkwijzen onder de loep te nemen. Het is waardevol om te kunnen uitleggen hoe onze formule werkt, maar vooral om te weten wat er speelt in de beleving van onze opdrachtgevers, zodat we op deze aspecten en vraagstukken kunnen doorontwikkelen.”

De verbeterpunten die we het meest hoorden, waren veelal inherent aan het werken op basis van een advertentiewaarde. Een bedrag in euro’s, uitgedrukt op een schier oneindige schaal, is lastig te vergelijken. En is een vermelding op een website per se waardevol omdat het duur is om op die site te adverteren? Dit zijn kritiekpunten die we niet binnen het model van de PR-waarde kunnen oplossen. Daarvoor zou een andere metric nodig zijn…

Daarom onderzoeken we dit jaar hoe zo’n metric er uit zou moeten zien en of er animo voor is onder opdrachtgevers. Niet om de PR-waarde te vervangen, maar om nog beter te kunnen duiden hoe jouw merk scoort in de media. Wil je hier graag met ons over sparren? Neem dan contact op met je vaste aanspreekpunt binnen Clipit, of rechtstreeks met Bart en Thijs.