Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Hoe creëer je waarde met employee advocacy?

Het medialandschap verandert: meer gefragmenteerd, netwerken worden belangrijker en traditionele media krijgen relatief minder invloed. Daar moet je als bedrijf op inspelen. Bereik realiseer je niet langer door inzet van massamedia en ook binnen social media zie je meer versnippering. Zet daarom zoveel mogelijk je grootste fans én eigen massa in: je medewerkers. Hoe tover je nou je eigen medewerkers om tot ware merkwerkers?

Betrokken medewerkers delen meer

Nathalie Hogendoorn onderzocht wat medewerkers stimuleert om zich via social media te uiten over hun werkgevers. Zijn ze bijvoorbeeld eerder geneigd om te praten over het merk als ze het een ‘cool’ merk vinden? Nee, maar wat wel invloed heeft, is de betrokkenheid. Hoe meer betrokken iemand is, hoe eerder ze geneigd zijn om wat te delen. Als X% van je medewerkers bereid is om eens wat te plaatsen op social media, bereik je een aanzienlijk aantal mensen: ‘gratis’. En het bleek dat binnen de onderzochte energieleverancier maar liefst 75% bereid was om dat te doen.

Waarom merkambassadeur?

Waarom willen ze content delen en als merkambassadeur voor een werkgever optreden? Trots staat met stip op nummer 1! Uit onderzoek van LEWIS blijkt verder dat medewerkers hun personal brand vergroten en dat het hun carrièrekansen versterkt zowel binnen als buiten de huidige organisatie. Medewerkers kunnen hun expertise tonen en thought leadership claimen binnen specialismen van hun werkveld, hetgeen hun geloofwaardigheid weer vergroot en tot commerciële kansen leidt.

Effecten van employee advocacy

‘Employee advocacy heeft niet alleen invloed op het bereik, maar ook op de geloofwaardigheid, verkoopresultaten, klantloyaliteit en medewerkersbetrokkenheid van je merk. Tijd om het toe te voegen aan je marketingplan’, aldus Annet van Hunen van Isobar. Berichten van medewerkers halen gemiddeld 561% meer organisch bereik dan berichten die door het merk zelf gedeeld worden. Medewerkers maken het verhaal van je organisatie geloofwaardiger. Daarmee creëer jij weer meer impact. De zakelijk gerelateerde social posts van medewerkers leiden tot 8 keer meer engagement dan de posts van werkgevers. Dit leidt weer tot meer commerciële kansen signaleren en oppakken voor conversie. En welke werkgever wil dat nou niet?

Uit de verhalen van onze eigen fanbase van klanten hebben we dé 3 tips gehaald zodat jij de beste resultaten kan behalen met employee advocacy:

Tip 1: Faciliteer je medewerkers

Uit hetzelfde onderzoek van LEWIS blijkt dat medewerkers wel willen optreden als merkambassadeurs, maar ze daar niet op de juiste manier in gefaciliteerd worden. 39% van de respondenten geeft aan via  ‘automatische meldingen’ op de hoogte gehouden te willen worden van nieuwe content om te delen. Met Clipit worden medewerkers via e-mail op de hoogte gehouden van nieuwe content. Zij kunnen het voorgestelde bericht accepteren, aanpassen of weigeren. Zo blijft iedere medewerker in control over zijn of haar eigen kanalen en zijn zij in staat om binnen enkele klikken een persoonlijke touch in de berichten aan te brengen.

De juiste tooling

Diverse tools zijn er in de markt om je medewerkers te faciliteren, zoals Smarp, Howards Home, LinkedIn én volledig geïntegreerd in monitoring tool Clipit. Met deze toevoeging in de Clipit Portal ben je niet alleen in staat om berichten voor je bedrijfsaccounts in te plannen, maar betrek je de hele organisatie om jouw bedrijf zichtbaarheid te geven. Zo maken we het voor content marketeers, PR- en communicatieprofessionals nóg eenvoudiger door al je activiteiten binnen één dashboard te managen.

Tip 2: Authentieke content

Wat willen medewerkers dan delen? ‘Werknemers zijn vooral geïnteresseerd in het delen van nieuws, gevolgd door visuele communicatie (zoals video en fotografie), blogs en grappige verhalen’, aldus het onderzoek van Lewis. Content gecreëerd vanuit een medewerker. Zelf expertise tonen. Niet alleen overnemen vanuit marketing. Vanuit de inhoud geschreven, niet vanuit het merk. Niet voorgekookte berichten klakkeloos delen, niet alleen maar zendgedrag. Maar vanuit een hoge betrokkenheid zelf. Je kunt per afdeling een social coach aanwijzen die zorgt dat de kwaliteit van je berichten hoog is.

Geen papegaaiencontent!

Het moet authentiek zijn, dus pas het bericht altijd aan met een persoonlijke note erbij, gezien vanuit jouw visie, functie en schrijfstijl. Deel dus niet de standaard post (alleen op deelknop klikken) maar neem de kleine moeite om het aan te passen en je eigen relevantie of opinie toe te voegen. Uit verschillende cases blijkt dat ‘papegaaiencontent’ niet bijdraagt aan de authenticiteit van je bedrijf én medewerkers. Met de juiste tools én een goede uitvoering maak je van je medewerkers echte merkwerkers!

Content creatie

Wees gerust, het hoeft ook niet allemaal zelfgeschreven content te zijn. Content van andere professionals, vakbladen, of nieuwsberichten in de sector – het kan allemaal. We leven nu in een hightech wereld en kunstmatige intelligentie kan erg helpen bij het vinden van de juiste content. Tip: monitor de thema’s waarin jij thought leadership wilt claimen en deel de meest interessante artikelen met al je collega’s! Zo krijg je elke dag de juiste content aanbevelingen op basis van fijnmazige zoekopdrachten zonder dat je alle content zelf hoeft te maken!

Tip 3: Meten is weten

In hetzelfde dashboard van Clipit monitor je de effecten van employee advocacy. Verhoog je je bereik op social media? Op welke platformen delen je medewerkers het meest? Welke medewerker heeft de meeste impact op social media? Wordt de interactie hoger? En welk aandeel van de totale berichten komt van je medewerkers vs. je earned en paid media? Met deze verzameling van data optimaliseer je je employee advocacy strategie.

Employee advocacy op z’n best

Communicatie is en blijft mensenwerk. Waar je via employee advocacy op een authentieke en persoonlijke manier je bereik vergroot, is het belangrijk de kwaliteit van de berichten hoog te houden. Daarnaast faciliteer je je medewerkers met de juiste tooling en zorgt een geïntegreerde monitoring tool dat je het effect van je employee advocacy strategie kunt analyseren en continu kunt optimaliseren. Maak employee advocacy een structureel onderdeel van je marketing & communicatie aanpak. Met deze tips ben jij in staat om de beste resultaten uit employee advocacy te halen, veel succes!

Meer weten

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.