Gratis proefperiode

Aan de slag met analyseren in het Clipit Dashboard?
Overzicht

Hoe kan ik mijn verzamelde data inzichtelijk maken?

In het Clipit Dashboard verzamel je alle relevante berichten voor jouw organisatie, maar welke inzichten haal je hier nu uit? In deze blogpost gaan we dieper in op het maken van analyses in jouw dashboard. Met een analysepagina maak je de verzamelde data inzichtelijk en visueel aantrekkelijk. Zo zie je eenvoudig hoe jouw organisatie of een specifieke campagne in de media heeft gepresteerd. Hoe ga je hiermee aan de slag?

De Analyse Wizard

Bij het analyseren is het belangrijk dat je van tevoren een doel hebt voor wat je wilt analyseren. Heb je een doel voor ogen? Dan is het belangrijk om hiervoor de juiste tijdsperiode en dataset te bepalen. Om jouw dataset compleet te maken is het van belang dat de zoekopdracht(en) en mogelijke autolabels (Meer hierover lees je in ons vorige blog over autolabels) goed zijn ingesteld. Wanneer dit is afgerond, is het tijd om te starten met analyseren.

data inzichtelijk maken Clipit

Een analysepagina zelf maken is tijdrovend. Daarom hebben we voor onze opdrachtgevers een makkelijke en snelle optie ontwikkeld: de Analyse Wizard. Wil je bijvoorbeeld snel weten hoe jouw merknaam de afgelopen maand heeft gescoord in de media? In een paar korte stappen genereert de Analyse Wizard één van de vier voorgeprogrammeerde analyses: Merk Impact, Campagne Analyse, Branche Analyse of Reputatie Analyse. Zo zie je aan de hand van verschillende grafieken op één pagina hoe jouw merk heeft gescoord op meetinstrumenten als bereik en PR-waarde.

Data inzichtelijk maken: kan ik dit ook zelf?

Met bijna 100 verschillende analyses is het ook mogelijk om handmatig een analysepagina naar eigen wens te maken. Je hebt de mogelijkheid om de weergave van een grafiek te veranderen of tekst toe te voegen. Via de ‘Bewerk Analyse instellingen’ knop maak je elke grafiek naar jouw smaak. Let daarbij wel op het instellen van de juiste filters.

data inzichtelijk maken met insights

We inspireren je graag om aan de slag te gaan met het maken van een analyse. Het dashboard genereert automatisch inzichten op basis van jouw data. Door te klikken op het ‘lampje’ in het dashboard, krijg je geautomatiseerde inzichten als: “Campagne X werd in september 76 vaker genoemd dan Campagne Y”. Ze dienen ter inspiratie en kunnen ook direct worden toegevoegd aan een analysepagina. 

Hoe deel ik deze analyse?

Na het maken van een analysepagina mag je de geboekte resultaten met trots delen. Heb je een analysepagina gemaakt die inzicht geeft in hoe jouw merknaam de afgelopen maand in de media is gekomen? Dan is het handig om deze analyse maandelijks te ontvangen. Zo zie je eenvoudig hoe jouw merknaam presteert ten opzichte van de voorgaande maanden. Voeg collega’s of stakeholders toe aan de analysepagina en ook zij ontvangen de analyse maandelijks.

KPI's data inzichtelijk maken

Ook is er de mogelijkheid de analyse te downloaden om deze tijdens een presentatie te delen. Met de download knop draai je de analyse in één klik uit in PDF. Een nieuwe functie in het dashboard is het delen van een analysepagina middels een link. Deze link is voor iedereen toegankelijk, ook zonder inlog van het dashboard. Is er bijvoorbeeld een belangrijk persbericht uitgestuurd en willen jij en je collega’s gedurende een week zien hoe dat persbericht scoort? Je stelt eenvoudig de periode in en deelt de link met collega’s, zodat de resultaten live te zien zijn in de vorm van een analysepagina.

Met bovenstaande inzichten heb je genoeg input om direct met jouw dashboard aan de slag te gaan. Zo maak je de data inzichtelijk en visueel aantrekkelijk. Kom je er toch niet helemaal uit? Onze media analisten staan altijd klaar om je hierbij te helpen. 

Heb je behoefte aan meer duiding van jouw analysepagina en ben je benieuwd naar de oorzaken van pieken of dalen van jouw data? Neem dan eens contact op met onze Analyses & Insights experts.