Inhaken met social media monitoring: 6 tips
Tegenwoordig draait alles online om actualiteit: wat vandaag actueel is, kan morgen worden bestempeld als klinkklare onzin. Bij het bedenken van goede inhakers telt daarom iedere seconde. Goede voorbereiding is daarom essentieel! In dit artikel vind je een aantal tips, waarna ik zal toelichten hoe social media monitoring helpt het proces te versoepelen.
Waarom inhaken?
We kennen ze allemaal; de geniale inhakers van organisaties die binnen de kortste keren viral gaan. Maar wat heeft een organisatie hier precies aan? Simpel; als een boodschap waaraan een merk zijn naam verbonden heeft vaak gedeeld wordt op social media, komt dat merk automatisch (meer) top-of-mind bij het publiek. Is de boodschap grappig of shockerend, dan blijft deze ook nog eens lekker lang hangen. Het zorgt bovendien voor een positieve merkassociatie. Geslaagde inhakers leiden vooral tot sympathie voor het merk of bedrijf dat erachter zit. Allemaal free publicity waar je marketeers ’s nachts voor wakker kunt maken!
Voorbeelden
Maar wat maakt een goede inhaker? Laten we eerst een aantal geslaagde (en minder geslaagde) voorbeelden onder de loep nemen. Te beginnen met het topic waar uiteraard eindeloos op is ingehaakt: #TheDress, een discussie die 26 februari het internet in tweeën splitste en naast 4 miljoen (!) conversaties op Twitter goed was voor 3 wetenschappelijke studies. Het Leger des Heils haakte erop in met een krachtig beeld waarmee ze aandacht en bewustzijn vragen voor vrouwenmishandeling.
Stroomstoring
Alweer een paar weken geleden was ons land in de ban van een grote stroomstoring, een actualiteit waar de social media kanalen bol van stonden. Reden genoeg voor bedrijven om de lolbroek aan te trekken. Zo ook Heineken, die snel met deze simpele doch goed ontvangen inhaker kwam.
Geen nood. #stroomstoring pic.twitter.com/KStA4xzOyV
— Heineken NL (@Heineken_NL) 27 maart 2015
Geluk
Soms moet je natuurlijk het geluk een beetje aan je zijde hebben. Calvé had al vóór het WK 2014 een reclamecampagne waarin een kleuter die Robin van Persie voorstelde de hoofdrol speelde. Toen Van Persie tegen Spanje zijn befaamde wereldgoal maakte (waar overigens ook eindeloos op werd ingehaakt), hoefde Calvé hem alleen maar in te koppen!
Social disaster
Slechte voorbeelden zijn er helaas ook in overvloed. Zo komt het natuurlijk voor dat een grappig bedoelde inhaker gewoonweg niet begrepen wordt door het publiek, zoals dit voorbeeld van Carglass. Dit kun je niet altijd voorkomen. Je boodschap kan ook te controversieel gevonden worden, dit was het geval bij de tweet die KLM verstuurde na de winst van Oranje tegen Mexico op het WK.
Échte blunders kom je helaas ook nog steeds tegen. Zo feliciteerde het Amerikaanse Delta Airlines de selectie van de VS met hun overwinning op Ghana in de poulefase van het WK voetbal. De afbeelding bij de tweet was echter niet handig gekozen; giraffes komen namelijk helemaal niet voor in Ghana. Oeps! Zaak is om in zo’n geval eieren voor je geld te kiezen en snel excuses te maken om reputatieschade te voorkomen.
Tips
Leg de eindverantwoordelijkheid neer bij één iemand.
Het komt nog wel eens voor dat er geen vast persoon verantwoordelijk is voor het opleveren van inhakers. Dit kan ertoe leiden dat er dubbel werk wordt gedaan dat uiteindelijk tot niets leidt. Zorg ervoor dat één geschikte persoon eindverantwoordelijk is en dat inhakers leveren tot zijn of haar kerntaken behoort.
Neem inhaakmomenten op in de content kalender.
Er zijn genoeg vooraf bekende gebeurtenissen waarop ingehaakt kan worden. Valentijnsdag, Vader- en Moederdag of de finale van een sportevenement zijn altijd populaire inhaakmomenten. Leg de lat hoog voor jezelf: er zijn veel bedrijven die deze momenten aangrijpen en je moet dus creatief uit de hoek komen om eruit te springen.
Zet voor evenementen die verschillende uitkomsten kunnen hebben (verkiezingen, sportevenementen) meerdere varianten klaar zodat je, als de tijd daar is, alleen de juiste versie het internet op hoeft te slingeren. Een goede voorbereiding is het halve werk!
Zet social media monitoring in
Maar hoe zet je social media monitoring in voor het genereren van die ene briljante inhaker?
Potentiële inhaakmomenten signaleren
Monitor breed op woorden uit je branche. Ontdek met een keywordanalyse waar je doelgroep over praat en laat alle berichten rond die thema’s real-time binnenkomen. Die berichten hoef je niet elke dag door te lezen. Zorg alleen dat je een alert ontvangt op het moment dat de berichtgeving exponentieel stijgt of er een verandering in het sentiment plaatsvindt. Zo ben je er altijd als eerste bij en ga jij er met je inhaker vandoor met de primeur.
Volg je inhaker
Humor in een uiting blijft tricky business. Te vaak zie je gebeuren dat een boodschap verkeerd landt en er reputatieschade ontstaat in plaats van die beoogde viral. Volg daarom de reacties op je inhaker met een monitoring tool. Komt je droom uit en ontploft het internet zoals bij The Dress? Gebruik dan de sentimentsindicatie om de extreme berichten te openen en waar nodig te reageren.
Analyseer je resultaten
Als alle buzz rondom je inhaker weer is overgewaaid, is het tijd om de balans op te maken. Op welk platform leefde je boodschap het meest? Welke auteurs speelden een belangrijke rol in de verspreiding? Waar zat het kantelpunt, waarna je inhaker echt viral ging? En bovendien, wat is de PR-waarde van de gegenereerde media-aandacht rond je merk? Of wat is de geleden reputatieschade?
Oefening baart kunst, neem je sterke en minder sterke punten mee naar het volgende inhaakmoment!
Meer weten
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.