PR-waarde voor radio & TV
In oktober vorig jaar lanceerden we onze radio & TV monitoring. Wordt jouw merk of organisatie besproken in DWDD, Kassa, Radar, RTL Late Night of het NOS Journaal? Dan leveren wij jou de context waarin je genoemd bent mét een link naar het exacte fragment. Met de aanvulling van radio en TV monitoring is onze crossmediale monitoring compleet. Al je berichten uit online en social media, print media en radio & TV in één overzicht. Vanaf nu verrijkt met één PR-waarde voor álle media als belangrijke KPI voor de impactmeting van jouw PR.
Tekst-& spraakherkenning
Samen met onze RTV partner MediaDistillery monitoren we de nieuws- en actualiteitenprogramma’s op 10 landelijke en 15 regionale TV zenders en de 4 grootste radiozenders. Ook het gesproken woord van de DJ’s op de radio wordt opgepikt door de spraakherkenner. Door een combinatie van tekst- en spraakherkenning weten we in welke minuut van een TV-programma je bent genoemd, hoe vaak je bent genoemd en wat het sentiment van dit fragment is. Alleen de PR-waarde berekening bij elk RTV bericht miste tot nu toe nog. Hoe meten we de mate van RTV aandacht?
ROI van PR
Onze PR-waarde specialisten zijn diep in deze materie gedoken. Welke factoren zijn van invloed op de waarde van je vermelding op radio en TV? Voor de bepaling van de advertentiewaarde wordt gekeken naar het GRP-tarief met daarbij de kijkdichtheid op moment van uitzending. Ook markt-, maand en tijdvak indexen worden meegenomen voor een bepaling van de inkoopkosten van de TV- of radiocommercial zendtijd.
Plaspauzefactor
Bij de publieke omroepen gaan we uit van het advertentietarief op programmaniveau. Dus wat kost 30 seconden commercial zendtijd vóór Brandpunt of EenVandaag? Dit tarief is gebaseerd op het verwachte kijkcijfer van dit programma. Hierbij is reeds rekening gehouden dat kijkers tijdens de reclame koffie inschenken en naar de wc gaan. Tijdens het programma zelf ligt het kijkcijfer gemiddeld 15% hoger dan tijdens de reclame. Deze correctie nemen wij mee onder de noemer van plaspauzefactor of commercial break factor.
Uitgesteld kijken
Naast de advertentiewaarde kijken we naar de impactfactoren van PR. Het uitgestelde bereik speelt daarin een steeds belangrijkere rol. Het aandeel kijkers dat niet real time kijkt, maar later via Uitzending Gemist of middels de pauze- of opnameknop. Dit percentage varieert van 2% tot 45% per zender en tijdsblok. Bij actualiteitenprogramma’s is het uitgestelde bereik lager dan bij programma’s zoals Expeditie Robinson en Wie is de Mol?
Impact van PR
Net als bij onze andere PR-waarde formules nemen we ook het sentiment, brandingswaarde en kernboodschap mee. Evenals een opslagfactor aangezien redactionele aandacht zoveel meer impact heeft dan reclame zendtijd. Door uniformiteit in de berekening van PR waarde voor álle media verkrijg je crossmediaal inzicht in de impact van PR. Onmisbaar in deze tijd waarin accountability in PR een steeds grotere rol speelt.
Meer weten
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.