Top 13 trends in PR & Marketing
Uit het Global Communications Report 2017, uitgevoerd door een tal van adverteerders- en PR-beroepsverenigingen samen wereldwijd, komen 13 trends naar voren voor PR & Marketing. Wat al deze trends gemeen hebben? Dat het vakgebied van Marketing en PR steeds verder met elkaar verweven raken en niet langer meer los van elkaar te zien zijn. Ik neem je mee in wat elke trend inhoudt en hoe jij middels data-gedreven input en media analyse alles eruit kunt halen wat erin zit om zo succesvol mogelijk te zijn in je Marketing & PR strategie!
#1 Digital Storytelling
Verhalen raken mensen. Verhalen boeien en inspireren. Geen gortdroge presentaties, saaie speeches of suffe filmpjes delen, maar aansprekende verhalen vertellen die je raken in het hart en deelt via digitale multimedia. Wat is jouw digitale verhaal? En hoe analyseer jij continu wie je bereikt hebt, hoe je boodschap is overgekomen en hoe jouw verhaal zich verspreid heeft over alle media? Slimme media analyse tools geven jou inzicht in de impact van je digital storytelling en hoe je deze verder kunt optimaliseren.
#2 Social Listening
Altijd weten wat erover je merk geschreven wordt. Bij social listening draait het om het monitoren van het web en van social media, om te lezen wat er over onderwerpen wordt gezegd die voor jouw onderneming belangrijk zijn. Bijvoorbeeld voor concurrentie benchmarks en continue stakeholderanalyses. Til je stakeholderanalyse naar een hoger niveau door media monitoring te gebruiken. Hiermee analyseer je bijvoorbeeld jouw stakeholdergroep medewerkers en zet je ze in als merkambassadeurs: employee advocacy op z’n best!
#3 Social Purpose
Wat is social purpose? Deze trend gaat verder dan het bekende maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het gaat hierbij om een verschil te maken als onderneming in het leven van je publiek. Door je ultieme doel haarscherp voor ogen te hebben en van daaruit kijken hoe je je doelgroep daarmee kunt helpen. Niet alleen een focus hebben op omzet- en winstmarge groei, maar daarnaast ook gericht zijn op goed doen. Meet middels media monitoring in hoeverre je je kernboodschap laadt in je communicatie. Wil jij bijvoorbeeld een duurzaam imago overbrengen, analyseer dan in welke berichten en in welke mate deze kernboodschap ook jouw doelgroep daadwerkelijk bereikt!
#4 Big Data
Inzichten verkrijgen vanuit big data en deze input gebruiken voor een data-driven PR- & marketing strategie is de toekomst. De uitdaging zit in smart data verkrijgen vanuit big, big data. Dataverrijking zorgt voor snel inzicht in big data en door de juiste filtering (of alerts) toe te passen, haal je interessante insights uit die big data berg. Meer lezen over waarom media monitoring de brug slaat tussen data science en marketing? Check dan dit artikel.
#5 Behavorial Research
Met Behavorial Research houd je je bezig met het gedrag van je doelgroep om met deze inzichten je product of productpresentatie te verbeteren. Data verzamelen, observeren en analyseren om vervolgens voorspellingen te doen. Ook de opinies onder je doelgroep meten is een must. Met media monitoring meten wij middels opiniepeilingen vaker de emoties in de samenleving. Hierdoor voorspellen we al jarenlang de Tweede Kamerverkiezingen beter dan de traditionele peilingen. Deze betrouwbare voorspeller van gedrag kan voor vele marketing en PR doelen gebruikt worden!
#6 Influencer Marketing
Influencer marketing is booming. Op een geweldige manier promoten bloggers, vloggers en invloedrijke personen jouw merk. Dit resulteert in geloofwaardige en effectieve content gericht op jouw doelgroep. Deze waardevolle relaties met influencers zijn voor veel organisaties goud waard. Uit eerder onderzoek blijkt dat de kracht van vloggers ongekend is. Hieruit blijkt dat vloggers als NikkieTutorials, EnzoKnol en Yarasky samen maar liefst ruim 41 miljoen PR-waarde genereren. Investeer tijd in het identificeren van influencers om de juiste influencer te vinden. Ontdek de waardevolle influencer met een influencer analyse! Zo breng je in kaart wie de belangrijkste influencers en mediarelaties zijn voor je merk.
#7 Real Time Marketing
Direct kunnen bijsturen. Real time volgen van je resultaten van je campagne met daarbij ook real time de juiste kengetallen bijeen hebben om gericht bij te kunnen sturen.
De real time respons op paid, owned en earned media kan in een overzichtelijk dashboard worden samengebracht. Specialisten op het gebied van SEO, SEA, affiliate- en display advertising, PR en communicatie, kunnen daarbij direct campagnes bijsturen en optimaliseren. Het meten van het effect van real time marketing vergt een complete set aan KPI’s voor alle fasen van de salesfunnel én alle disciplines binnen marketing & PR die samenwerken in de campagne.
#8 Branded Content
De scheidingslijnen tussen paid, owned en earned media vervagen steeds meer. Meer dan de helft van de PR professionals gelooft erin dat de consument van de toekomst geen onderscheid kan maken tussen paid en earned media. Het is van essentieel belang dat branded content onderdeel moet uitmaken van je marketing communicatie aanpak. Tijdens het Branded Content event kwamen de volgende succesfactoren aan bod: relevante data, storytelling en goede inzet van influencers. Met een media monitoring tool beschik je over de juiste data, verhalen en auteurs. Dit maakt het voor PR en marketing professionals mogelijk om middels onderzoek, 0-meting en effectmeting een slimme datagedreven content marketing strategie te bedenken! Benieuwd naar praktijkverhalen? De verhalen van LVB Networks, Zandbeek en Impuls, MEC en Brandwebbing bewijzen dat branded content onmisbaar is voor je content marketing strategie!
#9 Live Streaming
Live media is de toekomst van de media. Tijdens het Media Jaarcongres vertelde Deborah Acosta, video journalist en filmmaker bij de New York Times, dat live video onmisbaar is. Bovendien levert dit veel social engagement op. Het livestreamen van geloofwaardig nieuws en spraakmakende events zorgt ervoor dat je direct in contact staat met je doelgroep, de beleving met je doelgroep deelt en de relatie met je doelgroep enorm versterkt. Til jouw livestream naar een hoger niveau door de leiding van de livestream uit handen te geven aan een passende vlogger! Deze content strategie vergt een nieuwe aanpak voor zowel PR als marketing professionals. Real time monitoring is hierbij een vereiste. Middels logo- en spraakherkenningstechnologie ben je direct op de hoogte wanneer jouw merk benoemd wordt of logo in beeld gebracht wordt in live video.
#10 Artificial Intelligence
Door de grote technologische vooruitgang in AI worden steeds meer systemen zelflerend. Gedrag van een gebruiker in het systeem wordt gebruikt om toekomstig gedrag te voorspellen en te automatiseren als handeling. Een mooi voorbeeld hiervan is de sentimentsbepaling die we op elk gevonden bericht geautomatiseerd toepassen en steeds verder optimaliseren door handmatige aanpassingen van gebruikers in het sentiment van een bepaald bericht op te slaan, te analyseren en daarmee de sentimentsanalyse te verbeteren. Van de circa 80% betrouwbaarheid kunnen we de precisie van sentimentsbepaling steeds verder optimaliseren naast andersoortige verbeterslagen, zoals het uitlezen van emoji’s om ironie, cynisme en sarcasme beter te begrijpen.
#11 Virtual Reality
Virtual Reality gebruiken als marketinginstrument is big business voor PR professionals en marketeers. De tijd waarin het alleen toegankelijk is voor grote bedrijven is voorbij. Het succes van VR blijkt bijvoorbeeld uit de VR newsroom van PressPage. Voor KLM maakte zij het mogelijk dat publicaties (nieuwsartikelen, foto’s, video’s en social media berichten) in een 360 graden omgeving met behulp van een VR bril bekeken worden. Maar de mogelijkheden met VR reiken verder dan slechts een beleving creëren met doelstellingen rondom branding en engagement. Conversie gedreven doelstellingen komen steeds vaker aan bod in VR. Wanneer de nieuwsgierigheid bij VR overstegen is, worden advertising en branded content de motoren van VR. In de komende jaren zal VR een vast onderdeel zijn van de marketing & PR strategie!
#12 Fake News
Uit onderzoek blijkt dat 62% van de volwassenen in de Verenigde Staten hun nieuws verkrijgt middels social media. De populaire fake news stories worden meer gedeeld op Facebook dan de meest populaire mainstream nieuwsverhalen. Fact checking is key om nepnieuws te signaleren. Cody Keenan, director of speechwriting van Barack Obama, begon zijn speech op het recente C-day event met een gouden tip: ‘Marry your factchecker’. Natuurlijk met een knipoog: hij heeft zijn vrouw ontmoet in het Witte Huis, zij werkte als factchecker. Je wilt natuurlijk geen foute informatie in je speech. Met de toenemende hoeveelheid aan nepnieuws, is het van essentieel belang om je facts altijd goed te checken! Op de hoogte zijn van al het nieuws rondom je merk? Breng dit in kaart met een media monitoring tool!
#13 Donald Trump
Is dit een trend? Helaas wel, deal with reality #OMG. Deze trend begon logischerwijs bij de verkiezingen. Destijds werkte het meest besproken nepnieuws meer in het voordeel voor Donald Trump dan voor Hillary Clinton. Terwijl de wereld verbaasd was dat Trump won, voorspelde Clipit de verkiezingsuitslag correct. Trump is een trend die we de komende tijd nog niet zien verdwijnen. Trump heeft impact op de wereldeconomie. Dit leidt tot grote gevolgen voor de toekomst van PR en marketing professionals. Goed voorbereid zijn op veranderingen? Gebruik media monitoring als voorspeller van (toekomstig) gedrag!
Meer weten
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.