Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Wat doet Nina als media-analist?

Media-analist. Twee woorden die los van elkaar vaak wel worden begrepen. Maar samen? Dan haken veel mensen af. Laatst werd zelfs door een vriendin gevraagd om een presentatie te geven over wat mijn functie precies is. Want ja, ze wist eigenlijk helemaal niet wat ik precies doe. ‘Ja’, zei ik, ‘dat wist ik zelf pas na een halfjaar!’

Is het een baan die je in één zin kunt uitleggen? Nee, niet per se. Is het een baan die je constant uitdaagt, waarin je continu leert en waarin geen dag hetzelfde is? Ja, zeker!

Benieuwd hoe een dag er bij Nina uitziet? Pak je koffie erbij en loop een dagje met haar mee!

Media-analyse in een notendop

Om even kort uit te leggen wat ik doe: als media-analist analyseer ik media-uitingen van bedrijven. Samen met mijn collega’s zorg ik dat de berichtgeving goed te zien is in de nieuwsselectie en in het dashboard. Kloppen de berichten die binnenkomen? Mist er iets? Of zit er ruis tussen – een bericht over een naamgenoot die ineens viral gaat?

Wat ik steeds meer zie: media-analyse is voor veel bedrijven cruciaal. Ze kunnen er trends mee signaleren, hun reputatie meten en razendsnel reageren op issues. Daarnaast weten ze met media-monitoring goed wat er speelt in de branche. Dit kan voor elk soort type bedrijf handig zijn, dus onze opdrachtgevers variëren ook enorm: van grote corporates tot goede doelen.

Mijn ochtend bij Clipit

Een reguliere doordeweekse ochtend: mijn wekker gaat om 07.45 uur. Ik spring onder de douche en pak mijn ontbijt. Wandelend naar kantoor luister ik elke ochtend radio, FunX om precies te zijn. Even checken wat er speelt via het journaal. Kantoor zit maar 5 minuten van mij af, dus dat is ideaal!

Op kantoor ga ik achter mijn vaste plek zitten en kletsen we altijd even bij met elkaar. Oké, check. Mailbox open, ons systeem open en de chat open. Wat is er allemaal gebeurd in de afgelopen uren? Is er een crisis uitgebroken bij een van mijn opdrachtgevers? Heeft een CEO ineens het veld moeten ruimen? Mailt een opdrachtgever mij met een spoedvraag?

Elke ochtend versturen we een automatische nieuwsselectie naar ieders mailbox, die we zelf ook ontvangen. Zo zien we precies of er een crisis is uitgebroken bij onze opdrachtgevers en of we ze moeten benaderen. Is er een crisis? Hup, trek de accountmanager van het account aan de mouw, want wie weet willen ze nu monitoren op deze crisis.

Om 11.00 uur hebben we een interne meeting met de analisten. Deze meeting hebben we om met elkaar te bespreken welke zaken er spelen. Zijn er opdrachtgevers waar iets aan de hand is? Moeten we ergens op inspelen? Geen dag is hetzelfde.

‘s Middags: schakelen met een opdrachtgever

In de middag heb ik een meeting met een potentiële opdrachtgever en een van onze monitoring adviseurs. We gaan bespreken hoe we Clipit het best kunnen inzetten. Ze zijn van een goed doel en moeten hun media-inspanningen verantwoorden aan het bestuur. Aan ons de taak om uit te leggen hoe Clipit hier perfect voor dient en ze daarbij kan helpen.

We leggen samen uit dat we onze eigen PR-waarde hebben: een formule die voor elk item een waarde berekent. Al snel is duidelijk: dit sluit perfect aan op wat ze zoeken. We sluiten de meeting af met een glimlach én hopelijk een toekomstige opdrachtgever.

Einde van de dag: de tijd vliegt!

Tussendoor blijven er klantvragen binnenkomen. ‘Waarom is deze PR-waarde anders dan bij dit bericht?’, ‘Hoe krijg ik een uitgebreide analyse van afgelopen kwartaal te zien?’ en ‘Kunnen er extra collega’s worden toegevoegd aan het dashboard?’ Het is schakelen, meedenken en uitleggen. En ineens is het 17.00 uur.

Elke dag ben ik weer verbaasd hoe snel de tijd is gegaan. We lachen veel, werken hard en hebben korte lijntjes met onze opdrachtgevers. Het leukste aan dit werk? Je bent altijd op de hoogte van wat er speelt. Je krijgt inzicht in hoe media echt werken en je draagt bij aan hoe bedrijven zich positioneren. Net zoals in het medialandschap en online: geen dag is hetzelfde.