Support

Categorie

Berichten

Welke informatie over de bron zie ik?

Wanneer je op een bericht in het dashboard klikt, opent het detailscherm. Op dit scherm vind je meer informatie over de bron (meestal de website) waar het bericht vandaan komt. Van de bron verzamelen we verschillende gegevens. Denk daarbij aan mediumtype, brontype en het thema van de bron, maar ook gegevens als vertoningen en bezoeken. 

Hoe zie ik de bezoekersgegevens van een website?

Klik op een bericht; het detailscherm van dat bericht verschijnt nu aan de rechterkant van het Dashboard. Klik eventueel eerst op ‘Details’ om alle informatie over dit bericht te tonen. Hier vind je de informatie die wij ophalen en berekenen over het bericht, de auteur en het platform. Alle informatie over het platform, oftewel de bron, is in de onderste kolom te vinden. Hier vind je naast algemene informatie over de bron ook het gemiddelde aantal vertoningen en het aantal bezoeken:

  • Met vertoningen bedoelen we het aantal vertoningen van de website per maand. Eén bezoeker kan in een bezoek meerdere pagina’s bekijken. Elke pagina wordt als een nieuwe vertoning gezien.
  • Met bezoeken geven we het totaal aantal bezoeken op de website per maand aan. Net zoals bij vertoning kan één bezoeker meerdere keren de website bezoeken. Al deze bezoeken worden geteld.

Wat is de advertentiewaarde en hoe wordt het berekend?

Wanneer je het detailscherm van een bericht hebt geopend, vind je hier ook meer informatie over de waardes waarmee wij uiteindelijk de PR-waarde toekennen. Zo vind je ook de advertentiewaarde van een bericht hier terug, een onderdeel van onze PR-waarde berekening. De waarde geeft je inzicht in wat je betaald zou hebben als dit bericht een advertentie was. We houden hierbij rekening met drie factoren:

  • Advertentietarief: de kosten om op dat platform een advertentie in te komen. Hierbij houden we rekening met het feit dat elk mediumtype zijn eigen manier kent van tarieven berekenen. Zo kijken we bij social en online media naar het CPM en bij print media naar de advertentietarieven voor die specifieke krant of tijdschrift.
  • Bereik: advertentietarieven hebben natuurlijk alles te maken met het bereik van een platform. Hoe meer mensen je advertentie zien, hoe hoger immers het bedrag om daar te adverteren. Ook het bereik wordt meegenomen om tot een juiste berekening te komen van het advertentietarief
  • Afmeting: tot slot de afmeting van het artikel. Ook hier werken we per mediumtype met verschillende rekenmodellen. Voor online artikelen verrekenen we het met de grootte van een banner, waar we bij print verrekenen met een grootte van een full page advertentie.

In de tweede kolom van de berichtdetailpagina vind je meer informatie over de analyse van het bericht. Eén van de onderdelen die hierin besproken wordt is de advertentiewaarde. De advertentiewaarde is een onderdeel van onze PR-waarde berekening en geeft je inzicht in wat je betaald zou hebben als dit bericht een advertentie was geweest.

Door deze drie uitkomsten te combineren, komen we uiteindelijk tot de advertentiewaarde die de basis legt voor de PR-waarde berekening.

Wat is de impactscore en hoe wordt het berekend?

Wanneer je het detailscherm van een bericht hebt geopend, vind je hier ook meer informatie over de waardes waarmee wij uiteindelijk de PR-waarde toekennen. Zo vind je ook de impactscore van een bericht hier terug, een onderdeel van onze PR-waarde berekening en een indexcijfer om de impact van je bericht te bepalen.

De impactscore is een index die kijkt naar de ‘softe factoren’ van een bericht. De impactscore vormt de tweede helft van onze PR-waarde berekening. Hier houden we rekening met de volgende drie factoren:

  • Sentiment: het sentiment geeft de tone-of-voice van het bericht aan. Wordt er in de publicatie positief, neutraal of negatief over je organisatie gesproken? 
  • Branding: de branding geeft aan hoe prominent jouw organisatie aanwezig is in het artikel. Sta je in de titel vermeldt of pas in de laatste alinea? En hoe vaak wordt jouw merknaam genoemd? 
  • Kernboodschap: komt jouw kernboodschap goed naar voren in het bericht? Als je hier niks voor ingesteld hebt, zal dit automatisch op neutraal gerankt worden. Wil je dat de kernboodschap ook automatisch meegenomen wordt in de PR-waarde berekening? Laat het weten aan je media-analist, zij stellen het graag voor je in.

Door deze drie uitkomsten te combineren, komen we uiteindelijk tot de impactscore die de PR-waarde berekening compleet maakt.

Kan ik meerdere berichten tegelijk verwijderen?

Gebruik je het Dashboard in Lijstweergave? Dan kun je er ook voor kiezen om berichten te selecteren door middel van de selectievakjes links van de berichten. Vervolgens verschijnt onderaan een lijst met acties, waaronder ‘Verwijder’. Kies hier voor ‘verwijder geselecteerde berichten’ om de berichten te verwijderen.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, of mail naar info@clipit.nl.

Hoe kan ik een verwijderd bericht terughalen?

Heb je een bericht per ongeluk verwijderd en wil je het weer terugzetten? Eerst moet je er voor zorgen dat het bericht zichtbaar is. Dit doe je door op ‘Bewerk filter’ te klikken en vervolgens in het filterscherm ‘Meer filter’ te openen. Schakel ‘Inclusief verwijderde berichten’ in door op het schuifje te klikken en klik op ‘Toepassen’ rechts onderin je scherm. De verwijderde berichten zijn nu weer zichtbaar in het Dashboard. 

Selecteer het verwijderde bericht wat je wilt terugzetten door het selectievakje links van het bericht te selecteren. Vervolgens verschijnt er onderaan een balk, waaronder een prullenbakje met ‘Verwijder’. Kies voor ‘Geselecteerde berichten terugzetten’ om het bericht weer terug te zetten in je overzicht. Je kunt hierbij ook meerdere berichten selecteren en in één keer terugzetten.

Hoe exporteer ik de berichten naar Excel?

Wil je de berichten in het Dashboard exporteren naar Excel? Selecteer alle berichten die je wilt exporteren door middel van de selectievakjes links van de berichten. Je selecteert alle berichten op de pagina door het selectievakje boven de berichten te selecteren. Vervolgens verschijnt onderaan een balk met acties, waaronder ‘Exporteren’. Klik op deze knop en bevestig je keuze door te klikken op ‘OK’. Op dat moment begint de download van berichten naar Excel. In het Excel-bestand vind je alle geselecteerde berichten samen met alle meta-data die wij verzamelen over het bericht.

Hoe verwijder ik een bericht uit het Clipit Dashboard?

Het wil wel eens zijn dat er bericht in het Dashboard komt te staan die uiteindelijk niet relevant is voor je organisatie. Deze kun je uit het Dashboard verwijderen door voor het desbetreffende bericht op het selectievakje links van het bericht te klikken. Vervolgens verschijnt er onderaan een balk, waaronder een prullenbakje met ‘Verwijder’. Kies hier voor ‘Verwijder geselecteerde berichten’ om het bericht te verwijderen. Je kunt hierbij ook meerdere berichten selecteren en in één keer verwijderen.

Moet je vaak berichten verwijderen omdat er veel ruis naar voren komt in je zoekopdracht? Neem dan contact op met onze media analisten op 024 8000 704 of mail naar info@clipit.nl. Zij gaan dan aan de slag om de zoekopdracht nog verder te optimaliseren.

Hoe stuur ik een nieuwsselectie vanuit het Dashboard?

Zie je in het Dashboard interessante berichten voor je collega? Dan stuur je deze eenvoudig door met een nieuwsselectie op maat.

Selecteer alle berichten die je wilt sturen naar je collega door middel van de selectievakjes link van de berichten. Klik aan welke berichten je interessant vindt en wilt versturen. Vervolgens verschijnt onderaan een balk met acties, waaronder ‘E-mail’. Klik op deze knop en verschijnt er een pop-up. Hierin heb je de mogelijkheid om het onderwerp van de mail te wijzigen, de ontvangers toe te voegen en optioneel een bericht erbij te sturen. De ontvangers hoeven niet gekoppeld te zijn aan Clipit. Door op ‘Verzenden’ te klikken wordt er een Clipit Nieuwsselectie verstuurd naar de desbetreffende persoon met daarin de berichten die jij geselecteerd hebt.

Tip: Het is ook mogelijk om meerdere e-mailadressen tegelijk toe te voegen in het invulveld voor verzending. Zorg ervoor dat de e-mailadressen gescheiden zijn door een komma.

Kan ik ook een specifiek account van social media uitsluiten?

Ja, dat is een mogelijkheid. Je kan het echter niet zelf instellen. Wens je een specifiek account op social media uit te sluiten? Neem dan contact op met onze media analisten op 024 8000 704 of mail naar info@clipit.nl. Zij stellen dit voor je in.

Hoe pas ik de weergave van mijn berichten aan in het Dashboard?

Standaard zie je in je Dashboard de kolommen die de titel, bron, zoekopdracht, zoekprofiel en datum weergeven van de berichten. Deze kolommen kun je geheel naar wens aanpassen. Dit doe je door rechts bovenin te klikken op het oogje met ‘Bewerk berichtinstellingen’. Vervolgens kun je selecteren welke kolommen (on)zichtbaar zijn voor jou in het Dashboard.

Wil je in één oogopslag kunnen zien wat de PR-waarde van een bericht is? Zet dan dit vinkje aan. Of vind je het niet relevant om te zien bij welk zoekprofiel een bericht hoort? Zet dan dit vinkje uit. Tevens kun je hier de weergave van de berichten aanpassen tussen ‘Lijst’ (de standaard) en ‘Kaart’. De weergave van kaart geeft een grotere snippet van de tekst van een bericht weer. Wanneer je onderaan op ‘Standaard instellen’ klikt, maak je in een keer de gemaakte wijzigingen ongedaan.