Support

Categorie

Sentiment

Hoe wordt het sentiment weergeven?

Het sentiment wordt weergegeven aan de hand van vijf niveaus met verschillende kleuren:

bericht is zeer positief
bericht is positief
bericht is neutraal
bericht is negatief
bericht is zeer negatief

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of stuur een Whatsappje!

Hoe wordt het sentiment bepaald?

Om sentiment te herkennen werken we met een enorme lijst met Nederlandse woorden en woordcombinaties. Het woord ‘goed’ betekent immers heel wat anders dan de woordcombinatie ‘niet goed’. We bekijken welke woorden voorkomen in het artikel. Vervolgens kijken we naar de context; alle woorden die in de buurt van jouw zoekopdracht staan worden tegen elkaar afgewogen. Daar komt uiteindelijk de sentimentbepaling uit voort. Het sentiment wordt dus automatisch toegekend aan een bericht.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of stuur een Whatsappje!

Wordt er ook gekeken naar combinaties van woorden?

Ja, om het sentiment te bepalen kijken we naast losse woorden ook naar woordcombinaties. ‘Super’ heeft een andere indicatie dan ‘super vervelend’. Lees hierboven meer over hoe het sentiment tot stand komt.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of stuur een Whatsappje!

Welk sentiment wordt er toegekend aan sarcastische berichten?

We maken gebruik van een automatische sentimentanalyse. Sarcasme wordt hierin niet herkend. Dit betekent dat sarcastische berichten een tegengesteld sentiment krijgen.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of stuur een Whatsappje!

Hoe kan ik het sentiment aanpassen?

Soms zal het nodig zijn om het sentiment aan te passen. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Bijvoorbeeld sarcasme dat niet goed herkend wordt of een negatief woord wat voor jouw organisatie in de regel niet negatief is.

Je kan het sentiment van berichten in het Dashboard handmatig aanpassen. Klik op een bericht; het Detailscherm van dat bericht verschijnt nu aan de rechterkant van het Dashboard. Klik eventueel eerst op ‘Details’ om alle informatie over dit bericht te tonen. Achter ‘Sentiment’ kun je het aantal smileys aanpassen om zo het sentiment van het bericht te wijzigen.

Wil je structureel een woord uitsluiten van de sentiment analyse? Neem dan contact op met je media analist.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of stuur een Whatsappje!

Hoe pas ik van meerdere berichten tegelijk het sentiment aan?

Wanneer je van meerdere berichten het sentiment in één keer aan wilt passen, selecteer dan eerste berichten aan de hand van het selectievakje links van het bericht. Vervolgens verschijnt onderaan een lijst met acties. Kies hier voor de optie ‘Sentiment’ en de verschillende sentimentniveau’s verschijnen. Kies het juiste sentiment en je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Wil je structureel een woord uitsluiten van de sentiment analyse? Neem dan contact op met je media analist.

Meer weten?

Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of stuur een Whatsappje!