Support

Categorie

Statistiekenbalk

Wat zie ik in de statistiekenbalk?

De statistiekenbalk in het dashboard vind je terug onder ‘Bewerk filter’ en de tijdsperiode. In deze balk zie je in één oogopslag hoe je er voor staat met betrekking tot het volume (aantal berichten), het bereik, de PR-waarde en het sentiment. De cijfers corresponderen met je ingestelde filter en de tijdsperiode.

Aantallen

Dit zijn het aantal berichten die zijn gevonden binnen de geselecteerde zoekopdracht(en) in de tijdsperiode die zijn ingesteld. Wanneer je over het aantal heen gaat met je muis zie je ook of dit een daling of stijging is ten opzichte van de voorgaande periode.

Bereik

Het bereik laat zien hoeveel mensen potentieel de gevonden berichten hebben gezien. Per mediumtype kijken we naar de maatstaf die daar geldt. Zo bepalen we het bereik van social media door het aantal volgers en bij radio & TV maken we gebruik van kijk- en luistercijfers van Stichting Kijkonderzoek. In de statistiekenbalk worden alle bereikcijfers van de gevonden berichten gedurende die periode bij elkaar opgeteld.

PR-waarde

Met de PR-waarde wordt de impact van de PR-inspanningen weergegeven. De waarde laat zien hoeveel geld het zou hebben gekost om op dezelfde plek waar je organisatie nu wordt genoemd een advertentie te hebben ingekocht. De statistiekenbalk vertoont de PR-waarde die alle berichten bij elkaar hebben opgebracht. Voor verdere uitleg over de berekening van de PR-waarde kun je hier kijken.

Sentiment

Elk bericht krijgt een positieve, neutrale of negatief sentiment toegekend. De statistiekenbalk toont het aantal positieve en negatieve berichten voor die periode aan. De overige berichten zijn neutrale berichten, deze worden niet vertoond in de statistiekenbalk. Benieuwd naar hoe het sentiment bepaald wordt? Verdere uitleg hierover lees je hier terug.