Overzicht

10 Clipit highlights in 2016

De eerste oliebollen zijn weer genuttigd bij Clipit en we hebben een geslaagd Kerstdiner achter de rug. Hoogste tijd om in deze decembermaand terug te blikken op 2016. Onze 10 hoogtepunten uit 2016 zet ik voor je – in willekeurige volgorde – op een rij.

#1 Voor mooie merken mogen werken

Jaarlijks verlengt 80% tot 90% van onze klanten hun samenwerking met Clipit. Daarnaast hebben we dit jaar weer een heel aantal nieuwe klanten mogen verwelkomen. Hele mooie merken die voor Clipit kozen, zoals in de afgelopen weken Pathé bioscopen, Nederlandse Loterij, Bagels & Beans, Hema en Linda.

#2 Crossmediaal bereik

Een mijlpaal was de lancering van crossmediaal bereik. Van online bronnen, social media postings, print uitgaven en radio- en tv-uitzendingen geven we het bereik weer per bericht. Alle bereikcijfers zijn gebaseerd op het potentieel aantal contactmomenten. Daarmee wordt, voor het eerst in de markt, crossmediaal bereik vergelijken mogelijk. Uiteraard leveren we in onze Portal ook de mogelijkheden om het bereik per mediumtype, brontype of zoekopdracht te analyseren of een trendgrafiek van bereik uit te draaien. #Trots!

#3 Earned, owned & paid media

Een ander hoogtepunt is de nieuwe functionaliteit om aan te geven welke bronnen voor jouw merk earned, owned of paid media genereren. Jouw gevonden berichten worden automatisch in de juiste map ingedeeld. Hiermee maak je de analyse van de impact van earned versus paid media heel eenvoudig. En bieden we jou een oplossing voor één van de gesignaleerde trends voor 2016.

#4 Factsheets

Steeds vaker vragen klanten ons of we hen werk uit handen kunnen nemen  door de analyse en rapportage te verzorgen. Daarom hebben dit voorjaar ons rapportage aanbod uitgebreid naar 3 soorten rapportages: van snelle factsheet tot diepgaande beschrijvende managementrapportage. Om klanten verder op weg te helpen in de KPI’s die zij willen meten hebben we 5 invalshoeken of doelen voor rapporteren opgesteld. Elke invalshoek kent een set van maximaal 10 KPI’s waarbij we adviseren deze op maandelijkse basis te rapporteren en analyseren voor evaluatie en optimalisatie van je communicatie strategie.

#5 Service scoort 9

Elk jaar meten we onze klanttevredenheid middels een jaarlijkse enquête. Om de respons sneller en frequenter te kunnen inzien, zijn we dit jaar gestart met een ultrakorte feedback mail na elk contact dat klanten en prospects hebben gehad met onze media analisten. En wat blijkt: we scoren steevast een dikke 9 als rapportcijfer voor onze service. Onderstreept weer waar Clipit voor staat: media analisten die jouw zoekopdrachten instellen en directe support leveren bij elke hulpvraag die je maar hebt!

#6 Vernieuwde print oplossing

In het najaar van 2014 lanceerden we als Clipit onze print media monitoring en radio & TV monitoring. Daarmee brachten we álle mediatypen bij elkaar in 1 overzicht. In 2015 verrijkten we deze berichten uit alle media met een vergelijkbare PR-waarde berekening om crossmediaal de impact van jouw media aanwezigheid te kunnen duiden. Deze zomer hebben we de volgende stap gezet en introduceerden we een vernieuwde print oplossing op maat met een zeer complete brondekking.

#7 London calling

In juni woonde ik het AMEC-congres in London bij met als thema ‘Making Metrics Matter’. Daar werd het nieuwe meetmodel onthuld dat in lijn is met de Barcelone Principles 2.0. In mijn blog op Frankwatching leg ik deze tool uit en deel ik mijn learnings uit London. Deze learnings vertaalden we als Clipit in het aanbieden van onze factsheets als uitbreiding van onze rapportagevormen. En de analysemogelijkheden om earned, owned & paid media in kaart te brengen en de impact te benchmarken.

#8 ‘Flying High’

Een letterlijk hoogtepunt in 2016 waren de vlieglessen die we met het hele Clipit team namen op het vliegveld van Teuge. Na een korte instructie kroop je het Cessna vliegtuig in naast de piloot en nam je voor zo’n 20 minuten de stuurknuppel over. Spannend, maar waanzinnig gaaf om te doen! Een bijzonder hoogtepunt van Clipit als teamuitje dat afgetopt werd met tropisch warm weer en een BBQ naast de landingsbaan.

#9 Celebrity spotting

Oké, dit hoogtepunt is misschien lichtelijk cheesy, toch was het genieten geblazen en daarom toch een vermelding waard. Mei was de maand van celebrities treffen op events. Tijdens een workshop over hoe je de media vóór je laat werken, waren we te gast in de studio van DWDD. Uiteraard kon een fotomomentje met Matthijs van Nieuwkerk niet aan ons voorbij gaan 😉 Toen we diezelfde maand op het Next Women Innovation Summit ook nog op de foto mochten met Koningin Máxima kon onze maand niet meer stuk!

#10 Clipit 15 jaar

2016 stond in het teken van nog meer dataverrijking, groei in ons productportfolio en onze doelgroepmarkt. Ook is 2016 het jaar dat Clipit 15 jaar bestaat. In 2001 is Clipit ontstaan uit de behoefte van de oprichters van search bureau Checkit om hun eigen media vermeldingen goed bij te kunnen houden. 15 jaar later en vele innovaties verder staat een groeibedrijf bestaande uit 20 enthousiaste communicatieprofessionals. Met zijn allen maken we Clipit elke dag weer een stukje beter. In oktober vierden we dit met klanten en verstuurden we 400 gouden flessen bubbels. Op 20 januari aanstaande doen we ons verjaardagsfeessie dunnetjes over met collega’s, hun partners en oud-collega’s.

2017: here we come!!

Met alle stappen die we hebben genomen in 2016 zijn we weer iets dichterbij onze stip op de horizon: jullie ontzorgen door álle media te scannen en verrijkt in 1 overzicht bij je te brengen. Voor 2017 staan een aantal gave innovaties op stapel, daarover binnenkort meer. Voor nu, wens ik  jullie hele fijne feestdagen en een sprankelend 2017 vol goede vibes!!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief