3 pijlers voor een goede media monitoring tool voor PR en communicatie

Media monitoring is voor PR- en communicatieprofessionals niet meer weg te denken. Reputatiemanagement, PR-tracking of social data onderzoek zijn slechts enkele van de talloze toepassingen. Maar welke tool past het beste bij jouw behoefte? Met deze 3 grondslagen voor een complete media monitoring tool voor communicatie- en PR-professionals scheid jij het kaf van het koren!

1.    Altijd als eerste op de hoogte

Goede media monitoring begint allemaal met een uitgebreide brondekking. Voor zowel online en social media, print media en radio & TV. Clipit heeft 15 jaar ervaring in het monitoren van online – en later ook social – media. Daardoor hebben we een ontzettend uitgebreide brondekking, van het kleiforum tot Nu.nl. De afgelopen jaren stijgt het aantal websites ontzettend, voornamelijk door de vele blogs. Onze bronnenbaas Lesley houdt alle nieuwe bronnen scherp in de gaten en zorgt dat we ons bronnenbestand zo compleet mogelijk houden! Voor print en RTV monitoring werken we samen met de meest complete partijen van Nederland, zodat je ook daar altijd gegarandeerd bent van een goede brondekking. Deze data komt allemaal samen in ons real time dashboard. Zo ben je als PR- of communicatieprofessional altijd als eerste op de hoogte wanneer je merk genoemd wordt.


Hill+Knowlton over monitoring met Clipit

Mischa Visser | Research Consultant bij Hill+Knowlton

“Hill+Knowlton Strategies Nederland maakt al meerdere jaren gebruik van Clipit om alle online publicaties te volgen over merken en/of issues. We toetsen regelmatig de dienstverlening van Clipit aan andere spelers in de markt om zeker te weten dat wij onze klanten de hoogste kwaliteit bieden. En elke keer komt Clipit als meest complete online en social media monitoring tool uit de bus. Naast het complete bronnenbestand kunnen we snel schakelen met Clipit voor het opzetten van zoekvragen. Ons eigen crisisaccount stelt ons in staat om ook ‘s avonds en in de weekeinde issues direct online te volgen.”


2.    Een goede voorbereiding is het halve werk

Naast een goede kwaliteit van de brondekking, is de kwaliteit van de berichten ook van essentieel belang. Onze media analisten nemen dit werk voor je uit handen. Zij zijn gespecialiseerd in het maken van zoekopdrachten. Door het combineren en uitsluiten van woord(combinaties) zorgen zij ervoor dat de data die je binnen krijgt ruisvrij is. Zij houden periodiek de data in de gaten zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Je bent dus geen tijd kwijt met het monitoren en maken van zoekopdrachten!

3.    Laat de impact van je PR-inspanningen zien

Aan het einde van een maand of campagne, wil je natuurlijk de resultaten van jouw werk laten zien. Een goede media monitoring tool voor PR- en communicatieprofessionals biedt voldoende metrics om het resultaat te bepalen. Stuur je op een goede reputatie? Kijk dan goed hoe het sentiment bepaald wordt. Wil je met je PR veel media impact creeëren? Dan meet je met de PR-waarde je vooruitgang. De metrics in het dashboard van Clipit zijn allemaal crossmediaal. Met deze waarden ben je dus in staat om de prestaties in online en social media, print media en radio & TV met elkaar te vergelijken!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief