Overzicht

3 tips voor effectieve content marketing met media monitoring

Content marketing is nog steeds een van de snelst groeiende disciplines in het marketingvak. Het Amerikaanse ‘Content Marketing Institute’ omschrijft content marketing als volgt:

“Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie uw doelgroep op zoek is. U speelt in op deze behoefte met content die én de helpende hand biedt én verband houdt met de aanschaf of het gebruik van uw producten of diensten. Deze content biedt u vervolgens aan via een doordachte mix van on- en offline middelen en (sociale) media met als doel klanten aan te trekken en aan u te binden.”

Het gaat er dus voornamelijk om content te creëren waarnaar de doelgroep op zoek is, in tegenstelling tot content waarbij gedacht wordt vanuit de organisatie zelf. Zet online en social media monitoring in om te achterhalen wat jouw doelgroep interesseert en optimaliseer hiermee je content marketing. 3 tips om dichter bij je doelgroep te komen!

Tip 1. Start met een keyword analyse

Je wilt graag content creëren over thema’s die onder je doelgroep leven. Die keuze maak je door te achterhalen welke content het meest wordt gedeeld. Met social media monitoring zoek je op algemene termen binnen jouw vakgebied. Gebruik de keyword analyse om de belangrijkste pijlers van dit onderwerp te filteren. Voor een chocoladefabriek zou ‘chocolade’ een goede term zijn, waarop je vervolgens inzoomt met de analyse. Zo heb je een beter beeld bij de thema’s die leven!

Tip 2. Kies de juiste invalshoek

Nu je weet wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, is het zaak de juiste invalshoek voor je content te bepalen. Met een sentimentanalyse zie je of een onderwerp veelal positief of negatief wordt besproken. Bekijk steekproefsgewijs de bijbehorende berichten en achterhaal wat er leeft rond het thema. Adresseer dit pijnpunt of de kans en omschrijf op welke manier jouw product hier een oplossing voor biedt.

Bekijk ook wie belangrijke influencers zijn en over welke onderwerpen zij schrijven. De auteur analyse geeft je inzicht in welke mensen zeer actief zijn en een groot bereik hebben. Welke thema’s bespreken zij en wat houdt hen bezig? Laat je inspireren door hun berichten!

Tip 3. Bepaal de vorm

Presenteer je eigen content op een handige en aantrekkelijke manier die past bij jouw klant. Er zijn hierin veel verschillende mogelijkheden, zoals een infographic, video, presentatie of blog. Welke vorm wordt veel gebruikt en gewaardeerd? Experimenteer hiermee en meet je sociaal bereik. Bepaal per thema welke vorm het beste aansluit bij de informatie en behoefte.

Bedenk ook goed op welk websites je de content verspreidt. Met een bron analyse zie je welke platformen populair zijn. Wat voor type sites zijn dit? Op welke manier wordt hier content gedeeld? Sluit aan bij die behoefte en ga niet zelf het wiel opnieuw uitvinden! Gebruik de externe podia ook om een groter bereik te genereren.

Kortom…

Zet monitoring in om te achterhalen naar welke antwoorden jouw doelgroep op zoek is. Maak daarbij vooral gebruik van bestaande informatie om nieuwe content te creëren. Wees relevant en haal zo de maximale impact uit jouw content marketing!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief