Overzicht

5 manieren waarop je monitoring kan inzetten

Monitoren enkel om te kijken waar je persbericht is geplaatst? Dat is zo 2001. Digitaal “knippen” om te kijken naar wat er over je merk gezegd wordt, zó 2012. Steeds vaker schaffen verschillende afdelingen binnen een organisatie een online monitoringtool aan. Social media monitoring, multi inzetbaar en helemaal 2.0. Hot of hype? In dit artikel 5 manieren waarop je monitoring kunt inzetten.

1. PR tracking

Campagne gestart en de journalist gebeld om jouw stuk online te zetten? Wie garandeert dat die goedlachse letterkundige écht jouw stuk plaatst? Door monitoring zie je op welke sites het persbericht haar weg baant en wie er het meest actief over je schrijft. Maar wat is de waarde van al die online PR? Vertaal je plaatsingen naar euro’s en scherp aan de hand van de resultaten je beleid aan. Monitoring als PR tracking; bewijslast van jouw harde werk voor je klant of baas.

2. Webcare

Voor de kleinschalige afdelingen met bijvoorbeeld 1 à 2 webcare medewerkers biedt een monitoringtool uitkomst. Juist zij die geen grote klantenservice bezitten, kunnen zo handig monitoren op berichten van klanten. Niet iedereen begrijpt in één keer, wat jij zoal de wereld instuurt. Daarom wil je direct vragen beantwoorden, of juist die ene klacht snel oplossen. Door realtime te monitoren zie je waar consumenten vragen of klachten hebben. Op deze wijze signaleer je snel en is actie direct mogelijk.

3. Online reputatiemanagement

Hoe positieve berichten over jouw merk zich verhouden tot negatieve berichten, meet je eveneens door te monitoren. Het sentiment geeft een indicatie van je populariteit. Naast het sentiment meet je ook met welke keywords jouw merk het meest wordt geassocieerd. Zijn dit de kernwaarden die jij voor ogen hebt? Hoe langer de gemeten periode, hoe beter je uitspraken kunt doen over de online reputatie van jouw merk, organisatie, product of campagne.

4. Content monitor

Soms ben je urenlang op zoek naar dat ene inspirerende artikel, dat jouw nieuwsbrief tot een pageturner maakt. Met welke info vul jij bijvoorbeeld de nieuwsbrief, jouw website of intranet? De tijd van zelf het internet afstruinen tot de laatste pagina is voorbij. Met een monitoringtool scan je slim op voor jouw relevante onderwerpen. Zo ben je altijd voorzien van up to date info, nieuws en feitjes. Gebruik je monitoringtool als content monitor.

5. Lead generatie

Tenslotte is social media monitoring handig om leads te genereren. Wie toont interesse in jouw dienst of product? Wie is jouw merk ambassadeur? Benader potentiële klanten en nodig enthousiaste bloggers uit voor een nieuwe productlancering. Met monitoring kom je dichter bij je doelgroep en heb je de juiste mensen in het vizier.

Kortom de tijd van digitaal knippen om te knippen is nu echt voorbij. Luisteren alleen is niet genoeg. Ga actief op zoek naar inzichten van de gevonden resultaten en onderneem actie! Wees niet eenkennig, maar haal het maximale uit je tool. Monitoren is hot…. en JA, ook nuttig.

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief