Overzicht

5 tips: Optimaliseer je content marketing met social media monitoring

Content marketing is niet meer weg te denken uit de marketing strategie van vele bedrijven. Het staat zelfs op de tweede plek van marketingprioriteiten! De keerzijde van de contentmedaille is dat het een tijdrovende klus is. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de tijd een stapje voor te zijn. Zet online en social media monitoring in om je content marketing te optimaliseren en voeden. 5 tips om tijd te besparen én origineel te zijn!

Tip 1: Doe een keyword onderzoek

Gestart met online & social media monitoring? Mooi! Dan kan nu het echte werk beginnen. Hoe haal je de juiste informatie naar boven in deze dataverzameling? Gebruik een keyword onderzoek om populaire onderwerpen rondom je merk of branche te bepalen. Deze onderwerpen gebruik je om nieuwe content te creëren. Zie je er een interessant artikel tussen staan? Gebruik dit artikel als inspiratie om een nieuw artikel te maken!

Tip 2: Vind interessante auteurs

Online en social media monitoring helpt je niet alleen bij het vinden van de juiste onderwerpen. Een ander aspect is het vinden van interessante auteurs voor jouw merk of branche. Merk je dat iemand veel over je merk schrijft? Neem deze persoon dan mee in de verspreiding van je content. Daarbij kan je deze auteur blijven volgen voor andere interessante artikelen, waar je je eigen content op kan baseren.

Tip 3: Ontdek welke platformen belangrijk zijn

Op welke platformen wordt je content vaak gedeeld? Een monitoring tool brengt het voor je in kaart. Net als bij het vinden van de juiste auteurs, kan het vinden van het juiste platform je op verschillende manieren helpen bij content marketing. Je kan deze platformen gebruiken om jouw eigen content te verspreiden. Naast contentverspreiding kan je deze platformen ook gebruiken voor contentcreatie en contentcuratie. Haal inspiratie op en maak er je eigen content van!

Tip 4: Bereken de ROI van content marketing

Leuk dat je content zo veel verspreid wordt! Maar wat heb je er daadwerkelijk aan? Bereken de PR-waarde van de content die gedeeld wordt. Samen met je bezoekgegevens uit Google Analytics geeft dit een goede indicatie van wat de free publicity je oplevert. De belangrijkste auteurs en platformen bepalen? De PR-waarde wordt hier ook voor berekend. Zo speur je snel influencers op, zowel in auteurs als in platformen.

Tip 5: Blijf je content marketing optimaliseren

Het optimalisatieproces wordt ook makkelijk gemaakt met online en social media monitoring! Je blijft op de hoogte hoe, hoe vaak en waar je content gedeeld wordt. Populaire onderwerpen, platformen en auteurs vind je in één oogopslag. Learnings die je uit deze analyse haalt, helpen je verder op weg met de optimalisatie van je content marketing.

Verspil je tijd niet langer aan eindeloos zoeken naar onderwerpen en het gissen naar wat aanslaat en wat niet. Het gebruik van online en social media monitoring helpt je snel inzicht en overzicht in te krijgen in je content marketing.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief