Overzicht

Aegon: van woorden naar daden

Aegon is hoogste binnenkomer in de laatste Brandbarometer van Clipit. Aegon dankt de 14e plek niet alleen aan het nieuws over de versneld terugbetaalde staatssteun, maar vooral door de woekerpolisaffaire, die de bankverzekeraar steeds blijft achtervolgen. Sorry zeggen alleen is niet genoeg, zo bleek nogmaals toen Aegon samen met de andere grote verzekeraars tekst en uitleg mocht komen geven in de Tweede Kamer.

Na de bankdirecteuren vorige maand, maakten nu ook de verzekeraars als ASR, Delta Lloyd en Aegon de gang naar de Tweede Kamer. Tijdens een ronde tafel-gesprek kwamen gedupeerden, deskundigen en tenslotte de vertegenwoordigers namens de grote verzekeringsmaatschappijen aan het woord. En opnieuw kregen de verzekeraars een tik op de vingers. De politici waren eensgezind in hun kritiek: de compensatieregelingen kunnen beter en er is nog te weinig transparantie over de kosten die in rekening worden gebracht.

Naar schatting zo’n zeven miljoen Nederlanders hebben in het verleden een te dure (beleggings)polis aangeschaft, waarvan de beloofde en verwachte rendementen nooit zullen worden gehaald. De ontnuchtering begon in eerste instantie toen bleek dat beurzen ook kunnen dalen en de opbrengsten flink achterbleven bij de verwachte opbrengst. En toen pas bleek dat er jarenlang veel te hoge kosten voor de polissen in rekening zijn gebracht.

Een te duur product van Aegon, Koersplan, stond aan de wieg van wat later de woekerpolisaffaire is gaan heten. De affaire is nog steeds dankbaar voer voor de media en consumentenprogramma’s als Kassa en Radar. Duidelijk is dat deze kwestie de verzekeraars zeker nog twintig jaar zal achtervolgen als ze geen duidelijker stappen nemen en tevens ook de hand in eigen boezem steken. Het verweer van sommige topmannen in het debat met de Kamer, die de schuld afschoven op de beurs, is eerder olie op het vuur.

Marco Keim, topman van Aegon, heeft inmiddels als eerste en tot nu toe enige het lef gehad om sorry te zeggen. Dat verdient een stevig compliment. Maar sorry zeggen is slechts een eerste begin op weg naar herstel van het vertrouwen tussen consument en verzekeraar. Dat wantrouwen zal helaas voor Aegon niet verdwijnen met alleen een excuus.

Keim heeft namens Aegon beterschap beterschap beloofd en gezegd dat zij alleen nog eenvoudigere en eerlijkere producten zullen maken. Aegon heeft de handschoen opgepakt. Deze mooie woorden zullen nu vertaald moeten worden naar daden. Want vertrouwen is geen recht, maar een voorrecht dat (elke dag) verdiend moet worden.

Afgevallen merken: RTL, Ford, Toyota
Toegevoegde merken: KPN, Aegon, Xbox360

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Adformatie gepubliceerd.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief