Overzicht

Basic-Fit wint met de meeste online berichtgeving. Kom op nou!

Dat januari de belangrijkste maand van het jaar is voor sportscholen zal geen verassing zijn. We hebben allemaal de welbekende goede voornemens om aan onze gezondheid te gaan werken en te gaan sporten. Daarnaast is september ook een belangrijke maand voor sportscholen. Waarom? Zoals Tatjana het heel mooi verwoord: Nederland komt weer thuis van een heerlijke vakantie dus alle vakantiekilo’s mogen er weer af. Iedereen heeft zichzelf weer in bikini of zwembroek gezien en genoten van het lekkere leven. De goede voornemens van januari kwamen na die heerlijke vakantie aan de Côte d’Azur weer bovendrijven. Clipit online en social media monitoring deed onderzoek naar de online buzz van Achmea Health Centers, Basic-Fit, Curves, Fit For Free, Fitland, Health City en Sportcity.

Inspelen op de goede voornemens van september

Is er daadwerkelijk verschil te zien in de online berichtgeving in de vakantiemaand augustus versus de thuiskommaand september? En hoe hebben sportscholen ingespeeld op onze goede voornemens in de maand september?

Als we naar onderstaande grafiek kijken, zien we dat er in september meer online berichten zijn verschenen dan in augustus. Eind augustus en begin september is een duidelijke piek van berichten zichtbaar. Daarna vlakt het steeds af naarmate het weekend dichterbij komt en volgt er weer een piek aan het begin van de week. Logisch aangezien de gemiddelde sportschool meer bezoeken heeft aan het begin van de week. In het weekend genieten we nog even van dat heerlijke flesje wijn wat we uit Frankrijk hebben meegenomen om vervolgens maandag vol goede moed dit wijntje er weer af te sporten.

Basic-Fit versus Fitland

Welke sporscholen hebben de meeste buzz gecreëerd in augustus en september? Opvallend is het verschil tussen het aantal berichten op nieuwssites en het aantal berichten op social networks.

Leuk om te zien, twee verschillende winnaars! Daar waar Fitland in aantal bericht op nieuwssites de winnaar is, is Basic-Fit absoluut de winnaar op de social networks.

Als we de nieuwssites berichten gaan bekijken heeft Fitland vooral ingezet op lokale nieuwssites zoals St. Hubert.Nu, Dichtbij Land van Cuijk en Dagblad De Limburger met verschillende acties en evenementen.

Basic-Fit heeft met name buzz gecreëerd door de televisie en radio reclames. Hier wordt veel over gesproken op de social networks.

Wat opvalt als we gaan kijken naar het aantal berichten per week op de nieuwssites, is dat Basic-Fit een uitschieter heeft in de week van 8 september. In deze week wordt er gesproken over de Basic-Fit reclame en over de overname van vier fitness centra van Achmea door Basic-Fit.

Basic-Fit for the win!

Als we gaan kijken naar PR-waarde van de nieuwssites berichten, is ook hier Basic-Fit weer de winnaar. Ondanks de winst van Fitland op aantallen zagen we al dat Fitland met name op regionale websites genoemd werd. Basic-Fit wordt naast regionale websites ook een aantal keer op landelijke websites genoemd zoals het ad.nl.

Kom op nou!

Dat Basic-Fit de winnaar is in het creëren van online buzz in de maanden augustus en september is onmiskenbaar. Het is ook duidelijk dat er grote verschillen zitten in hoe sportscholen inhaken op de september maand. Basic-Fit heeft in ieder geval al een oplossing gevonden om de thuiskom voornemens te voorkomen. De fel oranje vlek is zich namelijk in rap tempo aan het verspreiden over Frankrijk en Spanje. Volgend jaar kun je dus na dat wijntje en dat stokbroodje aan de Côte d’Azur meteen een Basic-Fit vestiging inlopen.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief