Overzicht

BMW bevestigt reputatie

BMW heeft het als het om ranglijstjes gaat over het algemeen weinig reden tot klagen. De Duitse autofabrikant is geliefd en doet bijna altijd mee voor de prijzen. Met vorige maand de absolute kroon op het werk, toen uit onderzoek van het vermaarde Reputation Institute bleek dat BWM wereldwijd de beste reputatie heeft. Ook in de nieuwe Brandbarometer is BMW het hoogst genoteerde automerk. En het succes gaat online verder. Het automerk is nu ook op social media het meest populair. 

De automotive branche is als het om social media gaat hard bezig om een inhaalslag te maken, al is de achterstand ten opzichte van veel andere merken als het gaat om online-aanwezigheid nog steeds erg groot. Een aardig lijstje in dat kader is te vinden op http://www.rankingz.com/carz/. Het gaat om een vergelijking van de activiteiten in Nederland van de grote automerken op met name Twitter en Facebook. En wat blijkt? Ook hier staat BWM op de eerste plaats, gevolgd door Volkwagen (populairder op Facebook, maar nog niet zo actief op Twitter) en Renault. Opvallend is verder dat grote merken als Ford en Opel op grote afstand volgen.

Het voorsprong van BMW, die duidelijk actiever is dan de andere automerken, vertaalt zich ook direct in de hoogste zichtbaarheid op social media. Uit een recent onderzoek van Greenberry/ Teezir blijkt dat BMW heeft meest besproken automerk is met iets meer dan 400 berichten per dag. Voor het onderzoek naar de automotive branche werden 1 miljoen berichten geanalyseerd in vier maanden tijd: http://www.nederlandsmedianieuws.nl/Media-Nieuws/greenberry-bmw-meest-besproken-merk-op-social-media.html

Auto’s zijn een geliefd onderwerp van gesprek, ook online. Elke dag wordt er gemiddeld 3.000 keer gesproken over de auto. Mensen praten het meest over de auto als ze onderweg zijn, meestal naar huis of naar het werk. Ook wordt er veel gesproken over automerken: dagelijks wordt er over alle automerken gemiddeld 5.300 keer iets gezegd. Van alle berichten over automerken is twintig procent positief en iets minder dan tien procent negatief. Over de auto in het algemeen zijn mensen nog positiever; 26 procent van de berichten is positief tegen zeventien procent negatief. Het merk dat het meest positief wordt besproken is Mazda.

Van alle berichten over auto’s gaat vijf procent over het kopen ervan. Interessant is dan om te kijken voor welke merken en nieuwe modellen potentiële kopers nog warm lopen. Dit zijn vooral exclusieve merken en merken uit het luxe segment: de top-3 bestaat dan ook uit Ferrari, BMW en Audi.

Is er dan helemaal geen slecht nieuws voor BMW? Ja, helaas wel, tenminste voor eigenaren van een BMW. Ook onder het dievengilde is het automerk populair. Samen met Volkswagen en Audi staat BWM ook in het lijstje van meest gestolen auto’s over vorig jaar aan kop.\

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief