Branded Content Event 2017: de rode draad

Als trotse sponsor waren we donderdag 2 februari aanwezig bij het Branded Content Event. Hier kwamen meer dan 600 (content)marketeers en creatieven samen om te praten over alles wat met merken en content te maken heeft. Van contentstrategie tot concrete praktische branded content cases. Carlijn Postma van The Post gaf het in haar presentatie al aan: ‘Van campagne tot campagne leven is niet meer van nu, we hebben één rode draad nodig en daar campagnes in verweven’. Welke rode draad zien we in de zeer diverse presentaties?

1.    Relevante data is key

Toekomstpsycholoog Tom Kniesmeijer trapte het event af met een aantal sterke stellingen. Eén daarvan is: ‘De toekomst schreeuwt om inhoud!’. Schiet dus niet met hagel, maar breng relevantie toe. Zorg dat je publiek écht wat aan jouw content heeft. Ook Djémilah Dalhuisen van ING benadrukt dit. Zorg dat je over een goed data management platform bezit waarin het contact met je klanten wordt bijgehouden. Uit deze data haal je waar je klant behoefte aan heeft, hier speel je vervolgens op in met je content.

2.    Je publiek raken met storytelling

Je content moet niet alleen relevant zijn, maar ook verslavend! Je verhaal kan in de essentie nog zo goed zijn, als het niet goed verpakt is, zal het niet uit de verf komen. Hier komt storytelling om de hoek kijken. Zie je merkverhaal als een serie. Formuleer hierbij een rode draad en karakters. Elke ‘aflevering’ leer je de karakters weer beter kennen. Thema’s neem je mee in je merkverhaal, deze kan je eens in de zoveel tijd weer vervangen door een ander thema. Maar de rode draad in je verhaal staat altijd centraal. Dit betekent een (leuke!) nieuwe rol voor marketing managers en directors; je wordt showrunner van jouw verhaal!

3.    Goede inzet van influencers

Een aspect wat bij veel presentaties terug kwam, is de inzet van influencers. Denk hierbij aan alle vormen: YouTubers, BN’ers, muziekartiesten, radio-DJ’s en ga zo nog maar even door. Thierry van Engelen van Universal Music Group & Brands (UMGB) benadrukte het belang van de juiste artiesten als influencer inzetten. ‘Zet artiesten in met hun kracht; muziek. Als ze goed hadden kunnen acteren dan waren ze wel acteur geweest’. Bij UMGB bekijken ze daarom altijd met uitgebreide streaming data welke artiest het beste bij een aanvraag past. Welke doelgroep moet bereikt worden? Hoe luisteren zij naar muziek en naar welke artiesten? Zo ontstaat er een gegronde keuze die op het kruispunt zit van de drie belangrijkste pijlers: artiest, fans en merk.

Case: Volkswagen Memory Lane

Een case die mij persoonlijk erg aansprak was de campagne die Achtung! en Branddeli voor Volkswagen gemaakt hebben: Memory Lane. Volkswagen wilde graag meer sympathie bij de doelgroep opwekken. Achtung! is met deze opdracht aan de slag gegaan. Om meer sympathie op te wekken hebben zij gekozen om op de emotie van de Volkswagenrijder in te spelen door herinneringen op te halen met Volkswagen rijders. Het eerste resultaat was onderstaande video.

 

Ze kregen de smaak te pakken en hebben er een grotere campagne omheen gebouwd. Samen met BrandDeli hebben ze vier video’s gemaakt met de thema’s liefde, techniek, muziek en sport. Deze worden uitgezonden op de verschillende zenders van BrandDeli direct na een programma. Natuurlijk worden de video’s ook gedeeld via de social media kanalen van Volkswagen. De campagne is nog niet afgelopen dus de resultaten onder de streep konden zij helaas nog niet delen.

Wat brengt branded content ons dit jaar?

Er zijn al mooie cases te vinden op het gebied van branded content. Hopelijk wordt dit aankomend jaar nog verder uitgebreid met veel meer mooie verhalen, een leidende strategie en goede meetinstrumenten om zowel editorial als advertorial content te meten!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief