Overzicht

Celebrity CEO maakt Apple kwetsbaar

De tweede plaats voor Apple op de Brandbarometer van Clipit valt samen met de berichtgeving over het voorlopig terugtreden van Steve Jobs als CEO van het technologieconcern wegens ziekte. De oprichter van Apple is de personificatie van een organisatie waar de vent de tent is. Geen wonder dus dat alle nieuws over de topman grote invloed heeft op zowel de waarde als de reputatie van Apple.

Als het gaat over de aantrekkingskracht van Apple, gaat het al snel over Steve Jobs. Want Steve Jobs = Apple en Apple = Steve Jobs. Gedwongen door ziekte moet hij opnieuw het bestuursstokje overgeven. Het nieuws leidde onmiddellijk tot behoorlijke dalingen van het aandeel Apple op diverse beurzen. Een herhaling van 2008, toen Jobs ook met ziekteverlof ging en Apple flinke veren op de beurs moest laten.

Jobs is het ultieme voorbeeld van de succesvolle celebrity-CEO. Hij is al jaren de mister mastermind van de technologiesector Daarbij helpt het dat Jobs een visie heeft waar hij sterk aan vasthoudt: eenvoud om mensen creatiever te maken. Alles wat er sinds 2000 uit de fabrieken van Apple rolt, verandert in goud met de iPod (2001), de iPhone (2007) en recent de iPad als de bekendste succesnummers.

De topman van Apple laat zien dat een beeldbepalende bestuurder de reputatie van de onderneming kan maken of breken. Zij geven hun bedrijf, organisatie of sector een eigen gezicht. Modern leiderschap heeft te maken met zichtbaarheid, uitstraling en bekendheid. Een bestuurder die regelmatig positief in het nieuws komt, verhoogt bovendien de motivatie van medewerkers. En het is een feit dat een mediagenieke persoon als bestuursvoorzitter helpt om de verwachtingen van de diverse stakeholders positief te beïnvloeden.

Behalve voordelen heeft zichtbaar leiderschap natuurlijk ook nadelen. Bestuurders met grote zichtbaarheid lopen het gevaar ‘groter’ te worden dan hun eigen bedrijf. En dat maakt hen en de organisatie die ze vertegenwoordigen bijzonder kwetsbaar. De boodschapper is belangrijker geworden dan de boodschap. Een hoog profiel in combinatie met tegenvallende prestaties, verkeerde verwachtingen of plotseling terugtreden vormt een giftige combinatie.

Dit is niet alleen persoonlijk vervelend, maar ook schadelijk voor de organisatie en de kroonprins, die uit de schaduw van zijn voorganger moet stappen. Hoewel het lastig blijft om een eenduidig antwoord te geven op de vraag in welke mate een bestuurder zichtbaar moet zijn, heb ik voor de opvolger van Steve Jobs het volgende advies: een ware leider is zichtbaar genoeg om herkenbaar te zijn, maar blijft bescheiden genoeg om geloofwaardig te blijven.

Afgevallen merken: Shell, Xbox360, Aegon
Toegevoegde merken: Volkswagen, Shell en Toyota

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Adformatie gepubliceerd.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief