Overzicht

ClipTalk: de kunst van de juiste boodschap

Dinsdag 12 april 2016 verzamelde communicatie- en PR-professionals zich in het Volkshotel om zich te laten inspireren op het gebied van media, monitoring en ROI tijdens ClipTalk. Elske Schreurs, Pers & Publiciteit bij het Mauritshuis neemt je mee in haar verhaal over PR impact versus business impact. Door middel van de heropening in 2014 en de tentoonstelling Rembrandt? De zaak Saul en David probeert zij de vraag te beantwoorden: Staat veel PR garant voor hoge bezoekersaantallen?

Ook Matthijs Kettelerij van Urgenda sprak op #ClipTalk16. Een verslag van zijn presentatie vind je hier.

Heropening Mauritshuis

In april 2012 sloten de deuren van het Mauritshuis vanwege een verbouwing; het museum werd uitgebreid met het pand aan de overkant van de straat. Alle kunst uit het museum moest het museum uit. Het Mauritshuis koos ervoor een deel van de collectie te exposeren in het Gemeentemuseum. Een ander deel van de collectie ging op ‘wereldreis’, zij werden tentoongesteld in Tokyo, Kobe, San Francisco, Atlanta, New York en Bologna. Dit genereerde veel internationale PR, maar ook de Nederlandse media schreven hierover. Een mooie aanloop naar de persdag op 20 juni 2014, een week voor de officiële opening van het museum. Op de persdag waren er ruim 300 nationale en internationale journalisten aanwezig. Hier kwam een enorme stroom aan positieve publiciteit uit, verschillende radio en tv items, maar voornamelijk in print media. ‘Vrijdag 27 juni werd het museum officieel geopend door de koning, die avond waren er erg veel bezoekers geweest. De volgende ochtend ging ik vol goede moed naar het museum, ik had gedacht dat er op dat moment al rijen stonden. Toen ik daar aankwam: niemand. Althans, niet de rijen die we verwacht hadden zoals de avond ervoor. Het was een relatief rustig openingsweekend, dat strookte niet met de aandacht die we gehad hebben’, aldus Elske. Echter steeg het aantal bezoekers iedere week. Met als hoogtepunt drie maanden na de opening, toen er gemiddeld 18.000 bezoekers per week waren, het maximale aantal dat het Mauritshuis aan kan.

Rembrandt? De zaak Saul en David

Dit was een tentoonstelling die anders was dan andere tentoonstellingen van het Mauritshuis. De tentoonstelling draaide om één schilderij: Saul en David. Dit doek heeft een lang verleden, jarenlang is er getwijfeld of Saul en David een echte Rembrandt is. Het Mauritshuis besloot het te onderzoeken. Acht jaar lang duurde het onderzoek dat gedaan werd door internationale experts. Tijdens de tentoonstelling werd de bezoeker meegenomen in de technieken die gebruikt zijn om het doek te onderzoeken. Op de persdag bracht het Mauritshuis naar buiten dat het ging om een échte Rembrandt. ‘Dat was een enorm succes, we hebben ontzettend veel publiciteit gekregen.’ Aldus Elske. Maar de bezoekersaantallen van de tentoonstelling bleven, ten opzichte van de aandacht in de media, achter.

Staat veel PR garant voor hoge bezoekersaantallen?

Hoe verklaart Elske dit verschil? ‘Ik vraag me nog steeds af waar dat precies door komt. Eén van de dingen die ik heb bekeken is hoe de tentoonstelling naar voren kwam in de artikelen. Normaal gesproken gaat een artikel over de tentoonstelling en wordt de hele naam van de tentoonstelling genoemd en de datum. Voor Saul en David heb ik gekeken in hoeveel artikelen de exacte naam van de tentoonstelling genoemd werd. Dit was maar 17%. De rest van de artikelen gaat voornamelijk over de uiteindelijke conclusie van het onderzoek en niet zo zeer over de tentoonstelling. Dit kan een mogelijke reden zijn waardoor de bezoekersaantallen achter bleven.’ De juiste boodschap is dus erg belangrijk voor het Mauritshuis om activatie van het publiek te bewerkstelligen.

Monitoring als hulpmiddel voor het bepalen van business impact

Door alle media aandacht te monitoren, was Elske achteraf in staat om analyses te maken over de berichtgeving. Hoe veel publiciteit is er geweest, was dit positief en hoe verhoudt zich dit tot andere persmomenten? Door deze data af te zetten aan de bezoekersaantallen kan zij haar strategie steeds verder optimaliseren om de business impact te verhogen.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief