Overzicht

ClipTalk: Goede PR blijft mensenwerk!

Op 7 oktober vond er weer een zeer geslaagde editie van ClipTalk plaats! Onder het genot van een kop koffie en een heerlijke Bossche bol kwamen zo’n 100 communicatieprofessionals bijeen in de Verkadefabriek in Den Bosch om te luisteren naar inspirerende verhalen over monitoring. Guido Voorbij van Buddha to Buddha, Mark Walschot en Martijn van Hoek van Smart.pr en Ronald Sutmuller van UPC spraken over hun ervaringen met monitoring.

Online ambassadeurs vinden, creëren en onderhouden

Guido Voorbij trapte de ochtend af met zijn verhaal over online ambassadeurs vinden, creëren en onderhouden. Hij startte zijn verhaal met hoe hij in contact is gekomen met Clipit. Dit was bij zijn eerste werkgever Score waar de behoefte voor monitoring aanwezig was. Clipit bood de oplossing. Voor onze media analisten was Score één van de grootste uitdagingen ooit! 😉

Buddha to Buddha heeft een enorme groep fans die erg veel content genereren. “Bijna elke Buddha to Buddha armband die we verkopen, zien we terug op social media”, vertelt Guido. Deze groep fans zorgt ook voor veel interactie. De meeste berichten waren erg positief, maar er zaten ook klachten tussen. Buddha to Buddha is een handgemaakt product en is daardoor gevoeliger voor schade. Daar kwamen regelmatig vragen over op social media. Buddha to Buddha stond er niet alleen voor, de fans reageerden zelf ook op de vragen en klachten. Ze vertelden hun eigen positieve ervaringen met hun sieraden of de service van Buddha to Buddha. Uit deze fans komen ambassadeurs voor Buddha to Buddha. Maar hoe identificeer je deze ambassadeurs? Met behulp van monitoring kon Guido achterhalen welke auteurs veel over Buddha to Buddha schreven. Niet alle namen die naar boven komen zijn dan even relevant. Sommige schrijven over alle merken en zijn niet perse geïnteresseerd in Buddha to Buddha. Na wat research vinden zij een échte merkambassadeurs. Eén daarvan is een enthousiaste moderator, levert veel content aan en is een van de meest waardevolle ambassadeurs voor Buddha to Buddha. Om haar te belonen hebben ze haar uitgenodigd voor een lunch op het kantoor van Buddha to Buddha en een ontmoeting met de oprichter. Natuurlijk ging ze niet met lege handen naar huis… “Probeer van je fans ambassadors for life te maken”, zegt Guido. Het mag duidelijk zijn dat ze bij Buddha to Buddha hun ambassadeurs goed weten te vinden, creëren en onderhouden.

 

Nieuws anno nu en slimme PR

Na een korte introductie over het ontstaan van Smart.pr stelt Mark Walschot de vraag: Wat is nieuws? Nieuws bestaat uit een paar componenten:

  1. Het is context afhankelijk;
  2. Het gaat over een verzender én ontvanger. Echter vergeten we vaak dat het ook om de ontvanger gaat;
  3. Het gaat over tijd en plaats.

Het juiste nieuws moet op de juiste tijd bij de juiste persoon terecht komen.  Hoe kom je boven het maaiveld van al dat nieuws uit? ‘Goede PR is mensenwerk’, antwoordt Mark. Goede PR is een uniek verhaal vertellen, op het juiste moment aan de juiste persoon. Dat betekent ook sterke relaties, want je wilt over een jaar ook nog positief in de krant komen. De tool van Smart.pr helpt je hiermee. Door je persberichten gericht te versturen, niet alleen naar je eigen perslijst, maar ook naar het journalistenbestand van Smart.pr. Dit bestand bestaat uit ruim 10.000 journalisten. Hier kan je focus in brengen door gebruik te maken van de tags die Smart.pr aan de journalisten toekent. Zo kom je snel en makkelijk bij de juiste personen. Na verzending zie je welk percentage de mail geopend heeft en welk percentage vervolgens doorgeklikt heeft. “Zo maken we de cirkel rond, van het vinden van de juiste contacten, die benaderen en vervolgens meten wat er gebeurt en daarvan te leren”, sluit Mark af.

 

Always on the ball

Wie gebruikt er een online media-verzendsysteem? Wie gebruikt een online monitoringsysteem? En wie gebruikt er een gekoppeld systeem? Bij de laatste vraag aangekomen bleek geen van de aanwezigen daar positief op te kunnen antwoorden. Ronald Sutmuller stelt dat zijn laatste vraag dan ook lastig te beantwoorden is: Wie gebruikt data om direct bij te kunnen sturen?! Op 1 april maakte UPC voor het eerst gebruik van de koppeling tussen Smart.pr en Clipit. Deze mooie dinsdag was voor UPC een erg belangrijke dag. MyPrime, een mogelijk alternatief voor Netflix, werd groots gelanceerd. Het persbericht werd verstuurd en opgepakt door landelijke media als Nu.nl. Dat lijkt goed nieuws! Totdat de reacties op social media werden opgemerkt door UPC. Klanten waren absoluut niet tevreden over deze dienst en hadden veel vragen. Wat bleek: de journalist had het persbericht anders geïnterpreteerd en gepubliceerd. Naar aanleiding van deze resultaten zijn er vier stappen ondernomen:

  1. De webcare-afdeling geïnformeerd;
  2. De teksten op de website aangepast;
  3. De pagina van veel gestelde vragen continu bijgewerkt;
  4. Bellen met journalisten over berichtgeving.

Door te reageren en bij te sturen zag UPC het sentiment van de berichten steeds beter worden. “We hebben dit nog nooit zo snel kunnen doen, we waren echt on the ball”, aldus Ronald. Hij geeft tot slot een aantal learnings mee:

  1. Gelaagdheid: diepgaand inzicht in nieuwsverspreiding en effect daarvan;
  2. Cyclisch: snelle en goede aanscherping van boodschap is mogelijk;
  3. Relatiebeheer: Beter contact met de klant en journalist;
  4. Reputatieschade voorkomen door te luisteren en te handelen.

UPC voelde sterker dan ooit dat zij in contact stonden met hun klanten en doelgroep. Als laatste wijze raad geeft Ronald mee: “Stop niet bij het verzenden, maar ga ook monitoren. Dat brengt veel toegevoegde waarde als woordvoerder en PR-medewerker.”

 

Na deze drie inspirerende verhalen sloot Rinske de ochtend af met een verhaal over innovaties die nu toch wel erg dichtbij komen. Vanaf eind oktober kan je bij Clipit ook terecht voor print, radio en televisie monitoring. Zo ben je tijdens één kop koffie op de hoogte van hoe jij in alle media staat!

Goede PR blijft mensenwerk!

Uit alle drie de presentaties van deze ochtend blijkt het: Goede PR is mensenwerk. Relaties met klanten, journalisten en je doelgroep blijft van essentieel belang om je doelen te bereiken. Maak slim gebruik van tools, maar verlies je mensen nooit uit het oog.

Alles nog een keer beleven?

Ben je benieuwd geworden naar ClipTalk? Of wil je de presentaties terugkijken? Dan vind je hier de live opname.

Wij hopen je bij de volgende editie van ClipTalk op 14 april (weer) te zien!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief