Overzicht

Consolidatie bij de kranten

Vrijdag beet interim-topman Cees van Steijn van Telegraaf Media Groep openbaar de ‘Spits’ af voor de grote stoelendans in krantenland. In een artikel in het Financieel Dagblad zegt de topman: “Uitgevers van kranten staan zwaar onder druk door een aanhoudende daling van de advertentieopbrengsten en lagere oplages doordat lezers steeds vaker hun informatie van het internet halen”. Krachtenbundelingen is absoluut noodzakelijk wat ertoe zal leiden dat er binnen een aantal jaren in Nederland een geringer aantal mediapartijen zijn. Van Steijn denkt dat er twee overblijven. De openbare flirt is begonnen en de twee stoelen worden door TMG en de De Persgroep ingevuld. Bedrijven als NRC Media, FD Mediagroep, Wegener en NDC Mediagroep worden opgeslokt.

De andere deelnemers aan deze stoelendans reageerden gisteren en vandaag in het FD. Christian Van Thillo, topman van De Persgroep: “Het is niet noodzakelijkerwijs zo dat bedrijven moeten samengaan. De consolidatie moet komen. Maar dat geldt nu meer voor de dingen die je eerst apart deed, zoals de distributie en het drukken. Kleinere krantenbedrijven kunnen op eigen kracht verder, al is het wel de vraag of zij bij de ontwikkeling van nieuwe, digitale media voldoende capaciteit en slagkracht hebben.” Volgens kenners heeft deze Van Thillo de beste kaarten, of misschien wel het beste beleid. De Belg kocht in Nederland eerst Het Parool en later een meerderheidsbelang in PCM. Zijn bod op Wegener werd afgewezen. Geld is er in ieder geval voldoende bij De Persgroep.

Derk Sauer, aandeelhouder van NRC Media vecht voor zijn leven of speelt hard to get en noemt het speelveld al heel overzichtelijk: “Er blijft altijd ruimte voor nichespelers. Klein zijn heeft ook voordelen. Je bent veel flexibeler waardoor je snel kunt inspelen op nieuwe ontwikkelingen; grote uitgevers hebben daar moeite mee. En je hebt minder overhead. Het grootste vraagteken is wat er met Wegener gaat gebeuren”. TMG heeft volgens Sauer nog niet bij NRC Media heeft aangeklopt.

TMG heeft recentelijk al gehengeld naar de FD Mediagroep. FD-directeur Jacques Kuyf bevestigt dat beide partijen met elkaar hebben gesproken, maar geeft aan dat het op geen enkele wijze duidelijk werd wat de waarde van een overname voor FD Mediagroep zou zijn. “Ik denk dat zij wel wat van ons kunnen leren, maar wat kunnen wij leren van hen? Ze zullen moeten verbijzonderen”, aldus Kuyf. Hij verwacht de komende jaren vooral consolidatie tussen de grotere algemene spelers, De Persgroep, TMG, en een regionale fusiecombinatie van Wegener, NDC en HDC Media.

Piet Bakker, mediakenner en docent aan de Hogeschool Utrecht, constateert dat Nederlandse uitgevers de deur bij elkaar platlopen. Hij ziet weinig heil in verdere schaalvergroting: Bij de Perscombinatie (PCM) en Wegener is het allemaal mislukt. Ook de Europese ambities van Mecom (eigenaar van Wegener) zijn op een mislukking uitgelopen, net als die van Financial Times. De vraag is welke schaalvoordelen er nog vallen te behalen. Bakker gelooft wel in verdergaande concentratie van drukpersen en distributie. Over de consolidatie zegt Bakker het volgende: “De zwakke staat van Wegener bemoeilijkt een samengaan, niemand wil het hebben. Het laat zich ook moeilijk verder opknippen, de meeste goede onderdelen zijn er al uitgelicht”. Over TMG is Bakker ongemeen kritisch: “Het is een aandeelhoudersclub geworden, ze jagen daar iedere drie maanden het hele bedrijf weer op stang”.

Een ding staat buiten kijf. Schaalvergroting is het toverwoord in een omgeving van aanhoudende krimp, vooral voor de meer algemene kranten. Uit onderzoek van Deloitte bleek dat vorig jaar printmedia opnieuw 10% van hun aandeel in de reclamemarkt verloren. De uittocht van lezers zet onverkort door bij grote kranten als de Telegraaf. Betaalmuren en digitale reclame-inkomsten bieden marginale compensatie. Analisten denken dat de echte groei niet meer terugkomt, ook niet bij economisch herstel.

Blogpost is een samenvatting van het artikel in het FD d.d. 17 augustus 2013, idem infografic!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief