Overzicht

De interne nieuwsvoorziening van Ziggo

Ziggo ontstond in 2008 uit een fusie van Multikabel, Casema en @Home. Hoewel een fusie vaak onzekerheid met zich meebrengt, kunt u met een goed georganiseerde nieuwsvoorziening de band met medewerkers versterken en de betrokkenheid vergroten. We vragen Pieter van Scherpenberg, redacteur Corporate Communicatie bij Ziggo, naar de interne nieuwsvoorziening bij Ziggo.

Het informeren van de medewerkers over hoe Ziggo in de online media verschijnt en wat er speelt in de branche is volgens Pieter van Scherpenberg een van de belangrijkste redenen om de online media te monitoren.

Input Clipit voor corporate nieuws

Ziggo gebruikt de XML upload van Clipit voor de dagelijkse knipselkrant en intranetsite. Een XML upload verstuurt de gevonden berichten dagelijks naar de achterkant van uw website, zodat u de berichten eenvoudig op website, intranet of in een digitale nieuwsbrief publiceert. Ziggo gebruikt de XML upload in combinatie met een nieuwsbrieventool van Infolook Nederland.

Voor pers, potentiƫle medewerkers en andere externe doelgroepen heeft Ziggo een corporate portal ontwikkeld, waar informatie te vinden is over het bedrijf Ziggo. Ook hier voorziet Ziggo de bezoekers van nieuws over Ziggo en de kabelbranche.

Een extern communicatiebureau selecteert dagelijks de berichten die diezelfde dag in de knipselkrant, op intranet en op de corporate portal staan. De afdeling Corporate Communicatie geeft uiteindelijk akkoord voordat de berichten verspreid worden.

Dagelijkse knipselkrant naar 300 medewerkers

Een van de manieren waarmee Ziggo haar medewerkers up-to-date houdt is een dagelijkse knipselkrant. Pieter van Scherpenberg legt uit: “Inmiddels zijn er zo’n 300 medewerkers geabonneerd op de dagelijkse knipselkrant. We zijn begonnen met 200 abonnees, dus het aantal lezers groeit gestaag.” De knipselkrant is niet extra gepromoot, hoewel op de startpagina van het intranet wel een aanmeldmodule staat. De berichten van de knipselkrant staan ook dagelijks op intranet. Het nieuws wordt zo schoon mogelijk gehouden en bestaat alleen uit nieuws van externe bronnen en branchenieuws. Interne mededelingen worden via andere kanalen verspreid.

Omgaan met negatieve berichtgeving

De dagelijkse knipselkrant biedt Ziggo ook de mogelijkheid om negatieve berichtgeving te nuanceren of te weerleggen. Zo weten de medewerkers precies wat er daadwerkelijk aan de hand is. Pieter van Scherpenberg legt uit: “Vaak praten media elkaar na, in plaats van zelf op onderzoek uit te gaan. We besteden dan ook niet aan alle negatieve berichtgeving aandacht. We lichten soms een eerste bericht toe, zodat medewerkers het standpunt van Ziggo kennen. Daarna besteden we er meestal geen aandacht meer aan.”

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief