ClipTalk: De meerwaarde van monitoring binnen sportmarketing
Dinsdag 8 november was het weer zover: de tweede 2016 editie van het Clipit klantevent ClipTalk in het Volkshotel in Amsterdam. Tijdens deze ochtend kwamen verschillende sprekers aan het woord om hun kennis en ervaringen te delen op het gebied van marketing, communicatie, pr en media monitoring. In deze reeks blogartikelen delen we de cases en insights die gedurende de dag gepresenteerd werden door onze experts.
In deel 2 van onze event reports kijken we naar de waarde van monitoring binnen een specifiek vakgebied, namelijk sportmarketing. Suzanne Liefting, Manager Marketing en Communicatie bij Le Champion geeft een inkijkje in de wereld van de organisatie van bekende hardloop-, wandel- en fietsevenementen. Welke inzichten geeft media monitoring in het gevecht om de sponsor?
Van fietsalternatief tot maximale eventbeleving
De merknaam Le Champion zal in je in eerste instantie waarschijnlijk weinig zeggen. Hun 60 tot 80 hardloop-, fiets- en wandelevenementen zoals de Dam tot Damloop en de Amsterdam Marathon des te meer. Dit zijn een aantal publiektrekkers van Le Champion. Met 60.000 deelnemers is de Dam tot Dam loop dan ook een van de grootste sportevenementen van ter wereld. Kijk mee naar de 2016 editie van deze run.
En dan te bedenken dat de eerste editie in de jaren tachtig met slechts een paar duizend enthousiaste hardlopers van start ging en geboren werd uit de behoefte aan een alternatief voor een groep wielrenners tijdens de koude wintermaanden. Inmiddels werken er 28 professionals en ruim 3.000 vrijwilligers om de evenementen van Le Champion tot een succes te maken.
Totaalbeleving voor de consument
Aan het succes zit ook een keerzijde; nieuwe spelers en concepten betreden de markt. De concurrentie wordt heviger. Een hardloopevent op zichzelf is gemeengoed geworden. Beleving is het nieuwe credo. Denk aan Mud runs, Color runs maar ook andersoortige evenement als foodtruckfestivals maken het gevecht om de aandacht en deelname van de doelgroep lastiger. Je kunt je tijd en geld immers maar één keer spenderen. Dit betekent een omslag richting echt commercieel denken voor een stichting als Le Champion, dat geen winstoogmerk heeft.
De strijd om de sponsor
Meer keuze maakt dat het lastiger wordt om sponsoren aan je te binden. Waar eerst logovermeldingen de belangrijkste focus hadden, is het nu zaak om meer toegevoegde waarde te bieden voor sponsoren. Le Champion maakt gebruik van media monitoring data om enerzijds te bekijken welke media impact ze met hun evenementen realiseren en anderzijds om kansen te signaleren hoe zij sponsoren een beter getarget podium kunnen bieden.
Suzanne gaf een inkijkje in een aantal kansen ter verbetering van de toegevoegde waarde voor sponsoren, oftewel het optimaal verbinden van de werelden van de sporters, fans en sponsoren.
1 Bind ambassadeurs aan je merk
Met media monitoring maak je inzichtelijk welke auteurs impactvol schrijven over je merk. Veel berichten hoeven niet per se waardevol te zijn als je dit afzet tegen de invloed die auteurs of platformen hebben. Suzanne ziet hier kansen om juist deze groep aan zich te binden en aan te merken als Le Champion superambassadeurs.
Maak optimaal gebruik van de buzz rondom piekmomenten zoals de inschrijving. Op het moment dat mensen zich inschrijven voor een run als de Dam tot Damloop gaan ze dit delen via sociale media om met hun volgers te informeren dat ze meedoen. Een enorme kans om een koppeling met relevante sponsoren te maken om extra waarde toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid tot het bestellen van een foodpakket om je ook met voeding optimaal voor te bereiden op de wedstrijd.
2 Haal meer uit de content van het evenement, zowel voor, tijdens als na de run
Voorbeeld: Na een hardloopevent komt er voor iedere individuele deelnemer een hoop mooie content vrij. Denk aan alle statistieken van je prestatie, foto’s en video’s. Deze worden in grote getalen bekeken op de website waarbij bezoekers gemiddeld ruimschoots vier minuten op de resultaatpagina doorbrengen. Een aanzienlijke tijd, waarbij wederom kansen liggen tot het nog meer sturen tot het delen van resultaten, al dan niet in combinatie met een sponsor.
Meer weten
Heb je nog vragen? Onze media analisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.