Overzicht

Donald Trump: het gelijk van online media

Media aandacht in VS over kandidaten voorspelt winst Trump

“I had a dream so big and loud.” Het is de eerste zin in het nummer “Best day of my life” van American Authors, door de BBC onder een filmpje over de verkiezingen gemonteerd. Een zin die perfect van toepassing lijkt op de reis van Donald Trump richting het Witte Huis. Big and loud, dat was Trump tijdens de genadeloze verkiezingscampagne. Maar zijn droom om president te worden zou toch zeker niet uitkomen? Tot grote verbazing van bijna de hele wereld weet Trump Clinton te verslaan. Is die verbazing terecht? Of hadden we kunnen weten dat Trump de verkiezingen zou winnen? Media Analist Paul van der Zijde van Clipit zocht het uit.

Dit blog verscheen eerder op CommunicatieOnline.

Nederland steunt Clinton

Al meer dan een jaar zien we ze op TV, lezen we over ze in de krant en zien we ze als trending topic langskomen op social media: Donald Trump en Hillary Clinton. Uiteraard hebben wij de berichtgeving in Nederland gevolgd. Sinds 1 juli verschenen online, op social media, in print en in RTV media meer dan een half miljoen vermeldingen van Donald Trump en Hillary Clinton. In Nederland kreeg Clinton meer media aandacht en was het sentiment rondom haar ook positiever dan dat van Trump.

De TV-kop van Trump

De impact van beeld wordt steeds groter. Daarom hebben we ook gekeken naar de screentime van beide kandidaten met behulp van een geavanceerde techniek van onze partner MediaDistillery. De gezichten van Donald Trump en Hillary Clinton zijn gevolgd in de media, waarbij exact gemeten is hoelang beide personen met hun gezicht in beeld zijn geweest. Daaruit blijkt dat Trump de laatste maanden op Nederlandse TV-zenders drie keer zo veel screentime kreeg als Clinton. Trump is dus vaker op TV, maar als we kijken naar het aantal vernoemingen in de media wint Clinton. Hoe is de stand van zaken in de Amerikaanse online media?

Grab ‘em by the numbers

Omdat het uiteindelijk de Amerikanen zijn die op 8 november mochten stemmen, hebben we gekeken naar de Amerikaanse online en social media. Dat leverde maar liefst 16,3 miljoen berichten op. En wat blijkt: de meeste berichten gaan over Donald Trump. Van 1 juli tot het moment dat de stembussen sloten op 8 november werd hij 8.365.960 keer genoemd. Hillary Clinton haalde de acht miljoen net niet (7.991.750 berichten). Clinton begon de campagne met een voorsprong; begin juli haalt ze nog meer berichten binnen dan Trump. Na zijn officiële nominatie begint Trump aan een inhaalslag en tijdens de tv-debatten in september en oktober zet hij Clinton definitief op achterstand. Trump is Clinton vooral de baas op social media als Twitter, Facebook en Reddit.

No such thing as bad publicity?

Nu hoor ik je denken: “Het is geen verrassing dat Trump meer aandacht krijgt, hij doet de ene absurde uitspraak na de andere”. Het is inderdaad wellicht wat kort door de bocht om te stellen dat je verkiezingen wint als er meer over je gesproken wordt, ongeacht wat mensen over je zeggen. Daarom hebben we ook gekeken naar het sentiment van berichten rondom beide kandidaten. Het zal je niet verbazen dat over Trump overwegend negatief wordt gesproken: 84% van de berichten over hem zijn negatief. Hillary Clinton doet het met 83% negatieve berichtgeving net zo slecht. Amerika is dus nauwelijks negatiever over Trump dan over Clinton.

De aandachthouder wint

Vorig jaar zomer maakte Trump zijn kandidatuur voor het presidentschap officieel bekend. Amerika reageerde geschokt, de rest van de wereld was vol ongeloof. Lange tijd gaven de traditionele media geen cent voor de kansen van Trump, zelfs niet toen hij de republikeinse nominatie pakte. Tot op de dag van de verkiezingen voorspelden peilers een comfortabele overwinning voor Hillary Clinton. Maar die kwam er niet. Donald Trump wist zijn voorsprong in media aandacht om te zetten in winst bij de verkiezingen. En dat hadden we al weken kunnen zien aankomen, als we in plaats van de traditionele media wat meer hadden geluisterd naar Twitter, Facebook en Reddit.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief