Overzicht

Goed voorbeeld doet goed volgen: topman Carlos Ghosn van Renault / Nissan

Het automerk Renault geeft een ijzersterk voorbeeld van mentaal leiderschap. De topman Carlos Ghosn spreekt afgelopen weken in de media over een zwaar jaar voor de autobranche in 2012. De autogigant staat deze week nieuw in de brandbarometer op nummer zeventien. Opvallend is dat de bestuursvoorzitter van Renault en Nissan namens de gehele autobranche spreekt en hierin als de autoriteit optreedt.

Een best practice van thought leadership van notabene twee compleet verschillende automerken: West meets East. Het blijkt nu juist dat deze diversiteit een voordeel is. Carlos Ghosn is een voorbeeld van een leider die van zijn zwakte een kracht heeft gemaakt. Met het redden van Nissan na zijn aantrede in 1999 werd hij niet meteen bejubeld, maar inmiddels is hij een held in Japan. Wat is zijn thought-leaderstrategie?

Interessant is de youtube opname van INSEAD (The transcultural leader: Carlos Ghosn) waarin hij stelt dat diversiteit binnen een team bijdraagt aan creatieve en onderscheidende oplossingen. Juist diversiteit leidt tot een beter en sneller inzicht in de context. Hierin zit een natuurlijke logica: breng uiteenlopende achtergronden, leeftijden, ras en mannen en vrouwen bij elkaar en laat dit team werken aan nieuwe oplossingen. In relatief korte tijd kan een probleem zo vanuit meerdere invalshoeken worden bekeken. Op zich niet nieuw, maar bij Ghosn wordt het als nieuw ervaren, en sterker nog, bewezen ook: hij leidt door zelf het voorbeeld te stellen. Hij heeft Libanese ouders, is geboren in Brazilië en in meerdere culturen opgegroeid. Ghosn is authentiek wanneer hij stelt dat diversiteit tot significant betere resultaten en onderscheidend vermogen leidt. Op deze manier gelooft deze topman dat het bedrijf de voorsprong in de markt behoudt: “Being ahead of the curve means you are going to get the best people” . Zijn ambities liegen er niet om: meer elektronische auto’s, meer vrouwen in de top en groei realiseren in opkomende markten als Brazilië, India en China.

Zijn thought-leaderstrategie is een voorbeeld van authentiek zijn, van je zwakte je sterkte maken en deze vervolgens uitvergroten aan de hand van een geloofwaardig frame. De diversiteitclaim van Renault en Nissan is precies waar autorijders in toenemende mate om vragen: innovatieve modellen en creatieve duurzame oplossingen.

Afgevallen merken: BMW, Saab, Nokia
Toegevoegde merken: Renault, Toyota, Samsung

De analyse bij de Brandbarometer is van Saskia Dijkstra (1971). Zij werkt als senior adviseur bij de Reputatiegroep. Saskia heeft vijftien jaar brede ervaring in strategisch advies op het gebied van identiteitsontwikkeling, positionering en reputatiemanagement. Ontwikkeling is voor Saskia het kernpunt. Eerst vanuit onderzoek en consumentengedrag bij internationaal gerenommeerd communicatiebureaus Leo Burnett en Young & Rubicam. Vervolgens vanuit het merk bij Scan Management Consultants en in de afgelopen zeven jaar bij Total Identity vanuit de ontwikkeling van organisaties. Zij studeerde politicologie met een doctoraal in communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft een reeks aan publicaties over identiteit, positionering en reputatie op haar naam staan.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief