Overzicht

Heineken als nationale trots

Heineken is terug te vinden op de 25e plaats in de nieuwe Brandbarometer. De komende weken zal de bierbrouwer ongetwijfeld snel stijgen met dank aan de Olympische Spelen in Londen. Heineken en sport blijken prima samen te gaan met het Holland Heineken House als ultiem uithangbord. Het Holland Heineken House is inmiddels een ijzersterk merk, dat positief bijdraagt aan de reputatie van Heineken, maar ook aan het gevoel van nationale trots.

Op 26 juli zijn de deuren van het inmiddels befaamde Holland Heineken House in Londen geopend. Sport, sponsoring en Heineken blijken al jaren een succesvolle combi. Twintig jaar geleden werd Heinekenhuis voor de eerste keer opgebouwd, bij de Olympische Spelen in Barcelona. Dit jaar is de Londen the place to be op een locatie waar ook RTL4 zijn olympische uitzendingen zal verzorgen. Kortom, ook de media-aandacht is verzekerd.

Het slimme marketingconcept slaat aan. NOC*NSF is de gedroomde samenwerkingspartner en met een beetje mazzel komt kroonprins Willem Alexander regelmatig langs om medaillewinnaars persoonlijk huldigen. In totaal verwacht de bierbrouwer de komende weken maar liefst 100.000 bezoekers uit Nederland over de vloer van het Heineken House. Het huis is inmiddels zo’n begrip dat je als bezoeker vooraf een kaartje a 10 euro moet kopen.

De sponsoring van de olympische sporters via NOC*NSF past naadloos in de traditie die sport en Heineken met elkaar verbindt. Denk aan de succesvolle acties rondom alle Europese en Wereldkampioenschappen voetbal. Ook dit jaar was het Heineken-shirt een van de meest gewaardeerde acties. De sponsoring van Champions League legt Heineken ook geen windeieren: de naamsbekendheid in Europa kreeg een flinke boost en steeg tot boven de vijftig procent.

Het success van Heineken is dat het met de sponsoring maximaal aansluiting heeft weten te vinden bij de eigen merkwaarden: groots, optimistisch, inventiviteit en kwaliteit. Een veel gemaakte fout in sponsoring is dat bedrijven een organisatie of evenement gaan sponsoren, zonder dat er is nagedacht of hun product, dienst en merk daarbij passen.

Heineken wil graag inhaken op het oranjegevoel, nationale trots en sportbeleving. Daarbij gaat het allang niet meer om zoveel mogelijk consumenten te bereiken of de naamsbekendheid te vergroten. Heineken mikt op emotie en wil mensen in het hart raken. Het grootste sportevenement ter wereld, de Olympische Spelen, is wat dat betreft een schot in de roos.

Afgevallen merken: Ziggo, Ford, TomTom
Toegevoegde merken: Renault, Volkswagen, Peugeot

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief