Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Hoe een inzicht uit media data je succes aantoont

De afgelopen maanden toonden aan dat we niet blindelings kunnen vertrouwen op wat we altijd hebben gedaan. Dit geldt al langer voor communicatie. Onder andere door de verandering van mediaconsumptie en technologische innovaties kom je als organisatie én als professional niet meer weg met “…ik heb het altijd zo gedaan”. Je wordt geacht gebruik te maken van de mogelijkheden anno nu. En dat gaat verder dan ‘iets met TikTok’ of een hyperlokale targetingcampagne. Je moet aan de slag met inzichten. Maar, waar vind je die?

Een inzicht is namelijk een verborgen waarheid. En waar deze verborgen (of in ieder geval goed verstopt) is weet je niet. Of ja, daar ben je je nog niet van bewust. Het vraagt om een frisse manier van kijken. Met behulp van inzichten wordt jouw werk niet alleen makkelijker, je toont ook aan dat je werk succesvol is. 

Succes aantonen aan de hand van een inzicht

Hoe zijn wij in Corona-tijd in de media verschenen ten opzichte van onze concurrenten?

Recent adviseerden we een opdrachtgever op de vraag hoe succesvol ze in Corona-tijd in de media zijn geweest. Immers heeft de betreffende organisatie een sympathieke Corona-actie opgezet met een aantal mooie publicaties als gevolg. Dit moet een positief effect hebben gehad zou je denken. Een share-of-voice analyse, over deze periode, leert ons echter dat de drie concurrenten vaker in de media verschijnen. Betekent dit dat onze opdrachtgever niet succesvol was? Nee. Want, wat zegt deze momentopname? Hoe verhoudt zich dit tot andere jaren? Juist kijkend naar resultaten uit voorgaande jaren komen de inzichten

In vergelijking met het gemiddelde van 2019 heeft onze opdrachtgever in Corona-tijd een significant hogere share of voice en de concurrentie juist een beduidend lagere share-of-voice. Wanneer we deze vergelijking toepassen op het potentiële bereik van de publicaties zien we dat het verschil dat er normaliter is ten faveure van de concurrentie enorm is geslonken. Eerste conclusie: dankzij de communicatiestrategie is in Corona-tijd qua volume en bereik het gat met de concurrentie aanzienlijk gedicht.

Data geïnspireerd

Om het succes van bovenstaand voorbeeld volledig aan te tonen is een human intelligence-slag vereist. Door deskundige analisten naar de publicaties te laten kijken wordt er context en duiding aan het verhaal toegevoegd. Het geeft antwoord op vragen zoals welk doel hadden we met onze communicatiestrategie rondom Corona? Waarom hebben de concurrenten geen campagne gericht op Corona gevoerd? Met welke onderwerpen waren zij wel in het nieuws? Dankzij de verrijking van data met deze menselijke kennis krijg je optimaal inzicht in wat er speelt.

Consistent controleren

Onlangs werden tijdens het AMEC Virtual Summit de vernieuwde Barcelona-principles gepresenteerd. Het doel? Organisaties helpen om op een consistente wijze de efficiëntie en impact van communicatie te meten en te evalueren. Het is daarom dat de analisten van Clipit de Barcelona-principles toepassen bij intakes en uitwerkingen van analyses. De hieruit voortvloeiende inzichten helpen ons om nog beter te begrijpen en aan te tonen waar jij als opdrachtgever mee bezig bent.

Meer weten?

Zoals gezegd: het vinden van een inzicht begint met anders kijken. Behoefte aan zo’n frisse blik van buitenaf? Of ben je nieuwsgierig naar jouw prestaties ten opzichte van je concurrenten? Heb je nog vragen? Onze insights specialisten zitten voor je klaar om je vragen te beantwoorden. Bel ons op 024 8000 704, mail naar info@clipit.nl of vul ons contactformulier in.