Overzicht

Hoe jij in 3 stappen jouw verhaal versterkt met data

Of het nu je pleidooi is voor een reputatiestrategie, extra communicatiebudget of de pitch voor een nieuwe campagne: je overtuigt mensen met een goed onderbouwd verhaal. Vaak een mooie cocktail van gevoel en ratio, waarschijnlijk met harde en kille data als ingrediënt. Maar hoe verwerk je die data in jouw verhaal? Stijn Stortelder, Strategy & Insights specialist bij Clipit, helpt je om in 3 stappen kille data menselijk te maken en hiermee jouw verhaal te versterken.

Stap 1: Gebruik data als brandstof

Wanneer het aankomt op data analyse zien we vaak dat mensen puur gefocust zijn op cijfers. Maar, hoe bepaal je of die cijfers goed of slecht zijn? Het is niet meer dan een momentopname zonder context. In onze visie mag data geen doel an sich zijn. Daarom gebruiken wij data als brandstof om verdere analyse mogelijk te maken. Door kennis te verkrijgen over jouw organisatie en je uitdaging zijn we in staat om data te interpreteren tot krachtige, verrassende en/of bevestigende inzichten te komen. Met deze begrijpbare inzichten heb jij een stevig fundament voor jouw verhaal.

Stap 2: Bepaal je doel en werk samen

Een duidelijk doel maakt het eenvoudiger om je beschikbare data op waarde te schatten, te interpreteren en uiteindelijk in jouw verhaal te verwerken. Jij weet – al dan niet samen met je team – als geen ander welk doel je wilt bereiken met je verhaal. Maar de onderbouwing van jouw verhaal ligt misschien wel in meerdere databronnen uit dito tools verscholen. 

De evolutie aan marcom-tools (bron: chiefmartec.com)

Ga daarom het gesprek aan met andere afdelingen of aangesloten bureaus om een zo integraal mogelijk verhaal te ontwikkelen. Zij beschikken over een schat aan data over bijvoorbeeld traffic en conversie op je website, NPS cijfers, verkeersinformatie, weersvoorspellingen, ticketverkoop of onderwerpen van klantvragen bij de helpdesk. Een bijkomend voordeel van het betrekken van andere afdelingen: je creëert draagvlak voor jouw verhaal binnen je organisatie dankzij die samenwerking. Het maakt jouw verhaal een stuk levendiger, maar vooral steviger.

Stap 3: Visualiseer je verhaal

Bron: twentytwowords.com

Je doel bepaald? Check. De data op orde? Check. Alle relevante data geïntegreerd? Check. Je verhaal staat nu, maar het oog wil ook wat. De combinatie van tekst en beeld zorgt ervoor dat jouw verhaal de mensen echt bereikt. Vergeet daarom niet om je verhaal nog aantrekkelijker te maken en de ontvanger mee te nemen in je verhaal. Kijk maar eens bij onze analyse voor de award-winning campagne #carnavalvrij van Swinkels Family Brewers, New York Times, Pointer, NOS of (nog steeds all-time personal favorite) NRC.nl/Berry voor inspiratie.

Wij bieden je inzicht in de resultaten van jouw media exposure. En deze cijfers zijn fijn om een indicatie te krijgen, maar brengen jouw verhaal niet tot leven. Daarom maken wij voor jou aan de hand van deze drie stappen kille data weer menselijk, zodat je in staat bent datagedreven beslissingen te nemen. Hiermee helpen we communicatieprofessionals onafhankelijk om de verbinding tussen data en strategie te maken, met een goed verhaal als resultaat. 

Meer weten over hoe we dit doen? Laat Stijn zijn verhaal aan jou vertellen. Met behulp van data uiteraard.

Gratis adviesgesprek

Wil jij weten welke rol data kan spelen bij jouw PR & (marketing) communicatieactiviteiten?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief