Gratis proefperiode

Wil jij ook inzicht en overzicht in alle voor jou relevante media aandacht?
Overzicht

Hoe meet ik het effect van mijn persbericht?

Het is één van de meest gestelde vragen in gesprekken met opdrachtgevers: “Hoe kan ik zien wat mijn persbericht heeft gedaan?” Onze media analisten helpen je graag, zodat je zelf relevante analyses over het resultaat van je persbericht kunt draaien. In deze blog gaan we in op de toepassing van “autolabels” in je vertrouwde Clipit Dashboard. Deze autolabels stellen je in staat de impact van je persbericht (of campagne) in de media te meten. Maar hoe werkt dit precies?

De juiste dataset

Natuurlijk kun je al iets van het effect van je campagne zien met een zoekopdracht op jouw merknaam. Als je persgericht goed wordt opgepakt, dan zal dat een piek veroorzaken in het aantal berichten, PR-waarde en bereik. Je kijkt nu echter niet naar een zuivere dataset; waarschijnlijk zitten er berichten tussen die niets met jouw persbericht te maken hebben. Om de impact nauwkeurig te kunnen meten, moeten we zorgen voor een specifieke dataset.

Vooraf is daarbij de vraag belangrijk in hoeverre jouw merknaam altijd genoemd wordt in de berichtgeving. Bij een overname of nieuw product zal dat zeker het geval zijn. Onderzoeken of berichten over brede maatschappelijke onderwerpen die jij op de kaart zet worden echter niet altijd aan jou toegeschreven. In dat geval moet je jezelf de vraag stellen of je de impact van je persbericht wil meten, of de impact van jouw merk. Gaat het je om naamsbekendheid, dan zijn artikelen waarin jij niet wordt genoemd ook niet relevant. Wil je een discussie op gang brengen over een maatschappelijk issue? Dan wil je ook de berichten waarin je merknaam niet voorkomt meetellen bij je impact. In dat geval heb je een extra zoekopdracht nodig; hiervoor kun je contact opnemen met onze media analisten.

Laat autolabels het werk doen

Meestal zal je merknaam wel genoemd worden in de berichtgeving. In dat geval kun je een label gebruiken om de artikelen over jouw persbericht te verzamelen. Je kan zelf een label aanmaken in het Dashboard en er vervolgens berichten aan toekennen. We raden je echter aan deze handmatige slag te besparen en door Clipit vooraf een autolabel aan te laten maken voor je campagne.

effect persbericht meten

Hoe gaat dit in zijn werk? Met een autolabel wordt automatisch een label aan een bericht toegekend als er bepaalde woorden in staan. Daarmee komen alle plaatsingen naar aanleiding van je persbericht vanzelf op één plaats terecht. Autolabels kunnen alleen worden ingericht door een Media Analist van Clipit. Idealiter deel je (een conceptversie van) je persbericht vooraf met ons, zodat het autolabel al actief is als de eerste plaatsingen binnen komen. Vanaf een Start-pakket mag je al kosteloos gebruik maken van vijf autolabels.

Hoe analyseer ik de impact?

Is de campagneperiode van je persbericht afgelopen? Dan is het tijd om de resultaten te analyseren! Door het label van je persbericht te selecteren, zie je meteen in één oogopslag het aantal artikelen, PR-waarde en Bereik. Met de analyses duik je vervolgens verder in de resultaten. Zo helpen grafieken als PR-waarde – Bron en Bereik – Bron je om vast te stellen welke sites voor jouw campagne veel impact hebben gegenereerd. Met de trending topics kun je zien welke woorden veel voorkomen in de berichten; daaruit kun je afleiden in hoeverre je boodschap correct is overgenomen.

effect persbericht meten met Clipit

Door structureel de impact van je campagnes te meten, kun je ze onderling vergelijken. Je krijgt inzicht in welke onderwerpen goed scoren en welke media loyaal jouw persberichten plaatsen. Daar kun je weer van leren voor toekomstige persberichten, bijvoorbeeld door media die je persberichten niet altijd plaatsen, actiever te benaderen. Zo meet je niet alleen het effect van je persberichten, maar kun je het effect zelfs vergroten op basis van inzichten uit monitoring.

Ga direct aan de slag in je Clipit Dashboard met het analyseren van jouw PR prestaties in de media! Deel je persbericht of campagne copy met onze media-analisten zodat je snel en gemakkelijk inzicht hebt in het resultaat. Ontbreekt het je aan tijd om dit zelf te doen? Kijk dan eens op onze persberichten dashboard pagina. In dit dashboard krijg je het resultaat en de impact van je persbericht kant en klaar aangeleverd van onze media analisten.