Overzicht

Hoe ‘social’ zijn zorgverzekeraars eigenlijk?

Over zorgverzekeraars wordt online heel wat afgetwitterd. Hoewel de zorgverzekeraars zelf fanatiek bijdragen aan de buzz, gebeurt dit vaak nog reactief en weinig proactief. Daar valt winst te behalen, blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Porter Novelli en Clipit. Zij keken naar de online zichtbaarheid van 44 zorgverzekeraars, in een periode waarin we naast kerstkado’s óók voor een zorgverzekering mochten “shoppen”.

Alle zorgverzekeraars samen leverden in de laatste maanden van 2012 een aantal van 63.546 online berichten op. Deze waren voornamelijk afkomstig van Twitter. De conversaties worden echter nauwelijks proactief door de merken zelf gestart. Het sentiment rond zorgverzekeraars is overall positief maar de meeste merken handelen vooral reactief als het gaat om hun eigen social media-inspanningen.

Binnen het totaal aantal gevonden berichten werden verzekeraars het vaakst geassocieerd met woorden als ‘euro’, ‘premie’ en ‘welke’. Dit geeft een sterke aanwijzing dat consumenten zich in hun keuze voor zorgverzekeraar lieten leiden door prijzen. Niet zo gek… in tijden van crisis.

Webcare

Menzis wordt van alle merken het meest besproken op Twitter (72% aan tweets) en is eveneens de meest actieve twitteraar met 22% aan eigen tweets. Interpolis volgt op de voet met 21% aan zelf verstuurde tweets. Nieuwkomer Ditzo stuurde 20% aan eigen tweets. We kunnen als consument vooral terecht bij de webcare teams voor antwoorden op praktische vragen, of het in orde maken van een overstap. Gedienstig reageren de verzekeraars op alle buzz, maar zelden starten zij zelf een conversatie om engagement te creëren.

Zorgverzekeraar: I like!?

Zilveren Kruis Achmea genereerde de meest positieve buzz, door als één van de eersten bekend te maken dat ze haar basispremie ongewijzigd liet. OHRA werd vooral genoemd in verband met de nominatie voor een Gouden Loeki. Ondanks het feit dat over Menzis, Univé en Delta Lloyd het meest werd gesproken, was dit niet automatisch de meest positieve buzz. “Hoge bomen vangen veel wind” lijkt hier op te gaan. Ondanks de minder positieve aard van berichten over de top 3, zijn het wellicht juist deze merken die voldoende “reputatievet” hebben om de minder positieve berichten op te vangen.

Mooie PR-waarde

Tot slot werd in het onderzoek gekeken naar de waarde van alle buzz; de PR-waarde. De PR-waarde wordt onder andere bepaald aan de hand van vertoningen, advertentietarieven, sentiment en followers. Delta Lloyd behaalde de hoogste PR-waarde met €1.733.928 euro. Zilveren Kruis Achmea (€1.662.535) profiteert wederom van de positief ontvangen boodschap over gelijkblijvende prijzen. Gevolgd door Menzis met €1.479.905 aan online PR-waarde.

Natuurlijk zijn verzekeringsmerken minder ‘likeable’ en is intensieve engagement een hele uitdaging. Wanneer word je immers fan van een verzekeringsmaatschappij? Toch is er nog veel te winnen in de verzekeringsmarkt. En de uitdaging voor marketeers en communicatiemensen wordt om het tempo van de klanten bij te houden. Juist wanneer het jachtseizoen in zorgverzekeringsland van start gaat!

Lees het uitgebreide blog op Marketingfacts

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief