Overzicht

Hyves: content in plaats van vrienden

In de schaduw van de opmars van Facebook, lijkt het eens zo succesvolle Hyves een langzame dood te sterven. Afgelopen jaar daalde het gebruik van het Nederlandse sociale netwerk met maar liefst 38 procent. In dezelfde periode steeg het aantal gebruikers van Facebook met 45 procent. Hyves, met een 16e plek de hoogste nieuwe binnenkomer in de Brandbarometer van Clipit, zit onmiskenbaar in zwaar weer.

Met een nieuwe strategie probeert moedermaatschappij TMG de koers te verleggen en te redden wat er te redden valt.

‘Facebook voor het eerst groter dan Hyves’, kopten media en blogs amper negen maanden geleden. Hyves had lang standgehouden tegenover Facebook. Maar op internet kan in een paar maanden tijd veel veranderen: het dagelijks gebruik is bij Hyves zelfs gedaald van 1.7 miljoen naar 0.9 miljoen gebruikers, met opvallend veel jongeren onder de afhakers.

En dat is slecht nieuws voor Hyves, omdat juist jongeren de doelgroep was waar men de grootste successen boekte. De toekomst van het tot voor kort grootste sociale netwerk van Nederland lijkt dan ook niet erg rooskleurig. Huidige gebruikers van Hyves verwachten dat ze de komende jaren steeds minder gebruik zullen maken van het Nederlandse platform.

Hyves werd in 2004 opgericht als plek om met oude klasgenoten in contact te komen. Toen Hyves begon, was niemand lid van een internetsite. Het bleek een gat in markt en Hyves groeide in rap tempo uit tot de digitale ‘hangplek’ voor Nederland. Zelfs politici als Wouter Bos en Jan Peter Balkenende waren lid om met potentiële kiezers in contact te komen. Hyves was niet te stuiten en had begin 2010 meer dan 10 miljoen profielen.

Op 1 november 2010 werd bekend dat de Telegraaf Media Groep (TGM) Hyves had overgenomen voor ruim 43 miljoen euro. Ondertussen was echter de populariteit al tanende. Over de oorzaken lopen de meningen uiteen. Rode draad in veel analyses is de opkomst van Facebook, de overmatige aanwezigheid van kinderen in de leeftijdscategorie 10 tot 15 jaar, maar bovenal het imago van Hyves zelf. Als iedereen op Hyves zit, wordt het juist hip om te zeggen dat je niet meer Hyvet.

Hyves kiest nu, als onderdeel van TGM en na een restyling, voor een contentnetwerk als nieuwe strategie. De nieuwe strategie houdt onder meer in dat het Hyvesonderdeel Nu & Straks wordt verrijkt met content zoals polls en video’s. Daarbij wordt vooral de nadruk gelegd op nieuws, entertainment en sport; vrienden maken staat niet meer op de eerste plaats. Met veel aandacht voor de grote sportevenementen deze zomer zoals het EK en de Olympische Spelen hoopt Hyves het tij te keren. Maar zo stormachtig als de groei ooit was, zo hard is nu neergang ingezet.

Afgevallen merken: Xbox360, Renault, Vodafone
Toegevoegde merken: Hyves, SNS Bank, TNT

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakenlijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief