Overzicht

ING: Bonusdilemma

De discussie in de Tweede Kamer over de naleving van de bankencode heeft ING terug gebracht in de top 3 van de Brandbarometer van Clipit. ING-topman Jan Hommen toonde zich in het hol van de leeuw een warm pleitbezorger van het uitkeren van bonussen: ‘want zonder bonussen kunnen we geen bank runnen’. Het maatschappelijk ongenoegen lijken de banken, de ING voorop, op de koop toe te nemen.

Onlangs moesten de banken publiekelijk verantwoording afleggen over de wijze, waarop zij hun eigen gedragscode naleven. Het houdt niet over: een mager zesje. Dat cijfer geeft de bankensector zichzelf als het gaat om de naleving van de zogeheten Code Banken. Deze vorm van zelfregulering werkt blijkbaar in de praktijk nog niet zo goed. Men geeft aan meer tijd nodig te hebben, er worden nog fouten gemaakt, maar ze doen hun uiterste best.

Het blijft voor elke bank een uiterst lastig dilemma en dat geldt nog meer voor banken die nog aan het overheidsinfuus liggen. Het is dan ook niet vreemd dat juist die banken in de Tweede Kamer verantwoordelijkheid afleggen over hun beleid ten aanzien van beloningen. De politieke verontwaardiging is begrijpelijk, maar het blijft lastig reguleren als het gaat om vormen van prestatiebeloningen, die tot de normale afspraken tussen werkgevers en werknemers behoren. Zeker omdat de grote banken met name in een internationale arena opereren.

Wat vooral opvalt, is dat zowel de ferme politieke taal als het maatschappelijke ongenoegen en tot voor kort zelfs boosheid, nog niet heeft geleid tot publieke acties. Anders dan in het verleden bij Albert Heijn, toen onder andere uit verontwaardiging over de beloning van topman Anders Moberg er sprake was van een heuse kopersstaking. Op de website www.eerlijkebankwijzer.nl kan iedereen zijn eigen (Nederlandse) bank tegen het licht houden als het gaat om het bonusbeleid, maar ook voor zaken als transparantie, corruptie en mensenrechten.

Voor het publiek is er blijkbaar ondanks alle eerdere woede nog geen kantelpunt bereikt. Toch zullen de banken meer dan ooit voortdurend moeten proeven wat er in de samenleving leeft. Een belangrijke graadmeter daarvoor is of de banken er in slagen (opnieuw) de verbinding te maken met de maatschappij. Want ondernemingen zijn tegenwoordig niet alleen verantwoording verschuldigd aan hun aandeelhouders, maar aan alle stakeholders. Dat bepaalt voor een belangrijk deel het vertrouwen en de voorkeur die organisaties krijgen en verdienen. Slagen banken daar niet in en jagen zij vooral eigen succes na, dan gaat het onherroepelijk weer mis.

Afgevallen merken: TNT, KLM, Renault
Toegevoegde merken: ABN Amro, Nokia, Heineken.

Arjan Hoek, partner Reputatiegroep

De analyse bij de Brandbarometer is van Arjan Hoek (1965), partner bij de Reputatiegroep voor opdrachtgevers in de zorg, non-profitsector en (zakelijke) dienstverlening. Hij begon zijn loopbaan als journalist bij het Noordhollands Dagblad en Dagblad Tubantia. Daarna was hij hoofd communicatie bij het CNV, senior adviseur bij Euro RSCG Bikker en hoofd communicatie & voorlichting bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis en ToCare.

De Brandbarometer wordt iedere twee weken op de website van vakblad Adformatie gepubliceerd.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief