Overzicht

Interview met Rinske Willemsen: Google+ voor B2B marketing

Clipit kent een lange traditie van online innovatie en mede hieraan hebben zij hun huidige positie als marktleider in online en social media monitoring te danken. Geheel in lijn met deze traditie hebben zij als early adoptor Google+ reeds stevig omarmd. Vandaag spreken we met de kersverse algemeen directeur Rinske Willemsen over hoe Clipit Google+ inzet voor B2B marketing.

Wat doen jullie bij Clipit precies?

Clipit brengt met online en social media monitoring al 12 jaar voor organisaties in kaart wat er over hen wordt geschreven op internet. Onze klanten zijn zo in staat om direct en realtime te reageren op vragen of klachten die op het internet staan. Ook kunnen zij met grafieken en statistieken makkelijk online campagnes volgen en meten. Elke ochtend ontvangen klanten van Clipit een actuele samenvatting per mail. Zo zijn ze tijdens de eerste kop koffie al helemaal op de hoogte van wat er speelt en welk sentiment er heerst.”

Hoe waren de eerste 100 dagen bij Clipit?

“Inspirerend. Ik werd bijvoorbeeld gelijk met nieuwe dingen geconfronteerd zoals Hangouten onderling met collega’s. Inmiddels – als een vis in het water – ben ik hard bezig met innovaties vormgeven die we bij Clipit voor ogen hebben. Dit is mede mogelijk door de samenstelling van ons klantportfolio bomvol grote en innovatieve A-merken die daar graag in meegaan.”

In 2011 werd Google+ gelanceerd. Wanneer kwam je daar voor het eerst mee in aanraking?

“In 2011 claimden we als Bilderberg in ieder geval al een bedrijfspagina, zodat deze op onze merknaam niet al vergeven zou zijn. Eerste doel was content doorplaatsen op Google+ vanwege de gunstige uitwerking op de SEO-resultaten. Van delen en plussen met een groeiende community was nog niet echt sprake.”

Google+ heeft een prominente plek gekregen in jullie online strategie. Vanwaar deze keuze?

“Als marktleider in online en social media monitoring vinden we het belangrijk vooruitstrevend met nieuwe social networks aan de slag te gaan. Google+ kun je heel goed inzetten voor corporate en personal branding. Daarnaast hebben we ambitieuze SEO-verbeteringsdoelstellingen te behalen. Google+ wordt door onze redactie gebruikt voor het onderhouden van contact met onze klanten en prospects. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het geven van portalrondleidingen via Hangouts. Met beeld erbij praat  het toch een stuk makkelijker dan een portalinstructie over de telefoon. Op Google+ kunnen we samen met onze fans communities bouwen. Een mooi voorbeeld daarvan is onze Cookie community.”

De Cookie community? Wat is dat dan precies?

“De Cookie community is een Google+ community die bestaat uit onze grootste klanten die maandelijks Cookie post van ons krijgen. Onze klanten kijken iedere maand erg uit naar de Cookie post. Alle berichten omtrent de Cookie post worden gedeeld binnen de Cookie community.”

SEO doelstellingen zijn toch niet meer van deze tijd?

“Het is van alle tijden en dat zal voorlopig wel zo blijven. Google+ helpt je SEO-ranking sterk te verbeteren. Een hele goede manier dus om aan content marketing te doen. Tegelijkertijd verbeter je de ranking in de organische zoekmachineresultaten. Twee vliegen in één klap.”

Communities en videochat. Is Google+ meer van hetzelfde?

“Social networks zoals Twitter en Facebook draaien al weer wat jaartjes mee. Deze stammen uit een tijd dat de heersende opvatting was dat social media vooral interessant waren voor B2C. Wat we zien is dat de verschillen tussen B2C en B2B vervagen. Dit komt doordat de meeste klanten en prospects zowel als privé persoon als zakelijk contact op social media aanwezig zijn. Interesses lopen door elkaar heen. Je bent en blijft één en dezelfde persoon, of je nu zakelijk of in je vrije tijd bezig bent. Ook de manier waarop men aangesproken wil worden, de tone-of-voice, komt steeds meer overeen. Geen strikte scheiding dus meer tussen B2B en B2C. De kracht is relevant te zijn voor de juiste persoon op het juiste moment. Zakelijk of leisure maakt dan niet meer zoveel uit. De opzet en het concept Google+ sluiten hier heel goed bij aan. Dit is waar het zich onderscheidt van de andere grote social networks. Google+ biedt ons de mogelijkheid zakelijke contacten anders te leren kennen om zo persoonlijkere relaties op te bouwen.”

Het huidige paradigma is dat we zakelijk en privé gescheiden houden. Is dit aan het verschuiven?

“Op Google+ komen mensen bij elkaar om passie te delen. Voor veel van onze klanten is hun werk hun passie. Google+ faciliteert de scheiding tussen privé en zakelijk zonder de noodzaak voor een privé én een zakelijk account. Dit is een reden om voor Google+ te kiezen, omdat dit op andere social networks niet mogelijk is. Je ziet vaak dat mensen in het begin terughoudend zijn maar als ze eenmaal ontdekken hoe bevrijdend het is om altijd jezelf te kunnen zijn dan omarmen ze het!”

Zetten jullie Google+ ook in voor traditionele social media functies?

“Content blijft king. Wij zetten Google+ dan ook in voor content marketing om op die manier een relatie op te bouwen én te onderhouden met onze ambassadeurs. Dit is en blijft een belangrijk doel. Net als het laden van het merk Clipit. Google+ en ook Twitter zijn goede media daarvoor.”

Op welke andere manieren zetten jullie Google+ in?

“Onze redactie is volledig uitgerust om onze klanten te bedienen via Google+ en bijvoorbeeld portalrondleidingen te verzorgen via Hangouts. In de praktijk wordt hier nog summier gebruik van gemaakt. Op dinsdag 1 april hebben we ons evenement ClipTalk live gestreamed. Op het hoogtepunt keken er 20 bezoekers, een mooi begin! Deze stream is direct gekoppeld aan YouTube. Dit maakt het erg handig om het filmpje van het evenement te delen op Google+, zodat klanten en andere geïnteresseerden het terug kunnen kijken.”

Jullie zetten Google+ dus ook in als kanaal voor klantenservice. Voegt dit daadwerkelijk iets toe?

“Eén van de kernwaarden van Clipit is persoonlijk. De redactie is geheel gericht op het service verlenen aan onze klanten. Naast telefoon, mail en chat zijn de Google+ communities en Hangouts hele geschikte kanalen om persoonlijk contact te houden. Het zijn daarom structurele aanvullingen op ons customer service proces. Ook voor het persoonlijke contact in het veld, door bijvoorbeeld mijzelf, willen we Hangouts on Air inzetten. Een voorbeeld hiervan is een interview of discussie met klanten, vakgenoten, partners of experts omtrent een relevant onderwerp.”

Hoe lang zal het nog duren voordat we als B2B marketeer niet meer om Google+ heen kunnen?

“We zien bij Clipit dat nog relatief weinig van onze klanten over een Google+ account beschikken. De early adopters zijn er nu te vinden. De early majority komt eraan. Dat zijn overigens wel de groepen waar de gebruikers van Clipit onder te scharen zijn. ”

Wat is jouw beste advies voor onze lezers die overwegen om Google+ in te zetten?

“Ga vooral een start maken. Maak een corporate pagina aan en plaats content die je voor andere platformen maakt, zoals een blogartikel, op Google+. Denk ondertussen na over een goede Google+ structuur. Welke communities wil je bouwen voor welke doelgroepen? Stel hiervoor een schema (zoals een organigram) op. Hang deze communities allemaal onder jouw corporate Google+ pagina. Koppel alle pagina’s en communities met je website, zodat je profiteert van de zoekmachine optimalisatie mogelijkheden. Ook op de persoonlijke pagina’s van medewerkers moet je zorgen voor de verwijzing naar de corporate site (middels ‘Bijdrager aan’). Maak iemand (een beheerder) verantwoordelijk voor elke community. Probeer je bereik te vergroten door meer volgers te krijgen. Ga daarna werken aan de interactiviteit, zodat je daadwerkelijk een dialoog krijgt.”

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief