Overzicht

Lowlands genereert 10 keer meer online buzz dan Solar

Het festivalseizoen van 2014 loopt tegen zijn einde. Tijd om te duiken in de online berichtgeving van Solar en Lowlands. Welk festival genereerde de meeste online buzz? Ondanks de vele kritiek op Lowlands in de maanden voor het feest, is Lowlands de onbetwiste online winnaar! De samenwerking met 3FM lijkt een gouden vondst. De analyse over Solar is gehouden over de periode van 31 juli t/m 3 augustus, voor Lowlands over de periode van 14 t/m 17 augustus.

Social festivals

De festivalliefhebbers schreven 2.349 berichten over Solar. Het gros van de berichten komt van social media. Twitter, Instagram en Facebook spannen de kroon. Enkele berichten vinden we onder andere op het Hulpverleningsforum, NUjij Reacties, De Telegraaf en L1. Deze bronnen schreven voornamelijk over het noodweer waar Solar op zaterdag mee te maken kreeg.

Rondom Lowlands is er veel meer buzz gegenereerd. Lowlands-gangers schreven maar liefst 23.162 berichten over het festival! We vinden ook hier de meeste berichten op social media. Twitter, Flickr, Facebook en Instagram zijn de meest gebruikte social media om de feestvreugde te delen. Andere online media zijn Nujij Reacties, FOK! Forum, 3VOOR12 en Telegraaf.

Kanttekening die hierbij gemaakt moet worden is dat Lowlands het dubbele aantal bezoekers heeft. De berichtgeving per bezoeker ligt bij Solar alsnog lager. Namelijk 0,1 bericht per bezoeker tegenover 0,4 bericht per bezoeker bij Lowlands.

Feest boven alles

Dat de feeststemming en vreugde overheersten op deze twee festivals blijkt overduidelijk uit de sentimentanalyse. De neutrale berichten zijn in deze analyse achterwege gelaten. 82% van de berichtgeving rondom Solar was positief. Velen laten zich uit op social media over hoe ze genoten hebben het weekend. De negatieve berichtgeving ging overwegend over het noodweer dat Solar trof op zaterdag. Het festival werd voor een korte tijd stilgelegd. Een grote tent waar mensen onder schuilden, is kapot gescheurd door de regen.

Ook de bezoekers van Lowlands hebben een goed weekend gehad. Ondanks de kritiek op Lowlands in de aanloop naar het festival, is 78% van de online berichtgeving positief. De negatieve berichten gingen ook hier vooral over de hoosbui die zondag over Biddinghuizen trok.

Gesprek van het weekend.. broodje meelworm en regen

Regen mocht de pret niet drukken, maar was wel een belangrijk gespreksonderwerp. Waar men bij Solar vooral praatte over het noodweer en de aanhoudingen in verband met het bezit van hard drugs, stond deze editie van Lowlands online vooral bekend om het broodje meelworm dat te koop was. Deze stond garant voor de nodige online buzz. Opvallend is dat er over de optredens van artiesten relatief weinig wordt geschreven door het publiek.

Lowlands en 3FM zijn winning team

Beide festivals hebben de nodige publiciteit op grote platformen weten te genereren. Solar is onder de aandacht gebracht in de Volkskrant, Telegraaf, RTL Nieuws, RTL Boulevard en het AD (in grafiek ‘Redactie’). Helaas schreven deze media geen inhoudelijke berichten over Solar, maar over het noodweer en aanhoudingen.

De keuze voor 3FM als partner lijkt een slimme keus voor Lowlands. De meeste aandacht voor Lowlands kwam van 3FM,  zijn radio-dj’s en 3voor12. Daarnaast hebben Mental Theo, het AD en Coen Brandhorst (journalist bij AD) ook voor de nodige online buzz verzorgd.

Wat levert PR deze festivals op?

Zowel Solar als Lowlands hebben de nodige PR weten te creëren. Wat levert het hen nu op? Solar heeft in deze periode een PR-waarde van bijna €577.000 behaald. Op zaterdag, de eerste echte festivaldag, werd de hoogste mediawaarde gehaald. Toen werd bekend dat Solar helemaal uitverkocht was, dit hebben enkele nieuwszenders opgepakt. Lowlands heeft een mediawaarde van bijna €14,4 miljoen weten te bereiken. Dit is enerzijds te verklaren door het aantal berichten. Ook heeft partner 3FM veel mediawaarde gecreëerd, namelijk €2,5 miljoen. Voor Lowlands had de laatste festival dag, zondag, de hoogste mediawaarde. Voor deze hoge waarde is geen duidelijke aanleiding te vinden.

Samenwerken om online buzz te vergroten

Lowlands is de onbetwiste winnaar op het gebied van online buzz. Het volume van de berichten liggen een stuk hoger dan bij Solar, zelfs per bezoeker is het vier keer zo veel. Dat vertaalt zich door in de mediawaarde. De kracht van Lowlands ligt hier vooral bij de samenwerking met 3FM. Zij hebben veel online buzz veroorzaakt. Solar zou met een soortgelijke samenwerking een betere online score kunnen halen. Samen bereik je immers meer dan alleen, ook online.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief