Overzicht

Voorspellen; Media monitoring als zesde zintuig

Voorspellen met big data wordt steeds meer toegepast voor efficiëntere bedrijfsvoering. Wat er verschijnt in de media zegt alles over trends binnen jouw branche. De hedendaagse technologie maakt het mogelijk om heel veel data op te slaan, trends visueel in beeld te brengen en snel te analyseren. Welke voorspellingen kan je voor jouw organisatie doen met monitoring? En hoe werkt dat?

Hypes voorspellen; de meesters aan het werk

Google is misschien wel het verst in de kunst van het voorspellen. Al sinds jaar en dag proberen zij te weten wat jouw volgende zoekopdracht gaat zijn. Ze koppelen daarbij ook informatie van verschillende platformen om iets te zeggen over jouw interesses en bezigheden. Hun uiteindelijke doel is jouw vraag beantwoorden, nog voordat je deze hebt gesteld. Zij noemen dit predictive search. Ook Marktplaats voorspelt hypes met zijn big data. Onlangs voorspelde zij de crisis doordat ze de hoeveelheid tweedehands kleding die verkocht werd op hun site zagen stijgen.

Social media biedt interessante big data om te gebruiken voor voorspellingen, omdat deze de ongezouten mening van mensen bevat en precies weergeeft wat er leeft. Volgens een onlangs gepubliceerd artikel op Frankwatching kan Twitter-data gezondheidsrisico`s binnen bevolkingsgroepen voorspellen. En ook de politie van Chicago brengt gedrag op social media in kaart om in te schatten hoe groot de kans op criminaliteit is in bepaalde gebieden. Zo kunnen ze surveillance op een efficiënte manier plannen en de stad veiliger houden. Brandweerkorpsen in Australië gebruiken software die met social media het risico op bosbranden per gebied in kaart brengt. Samen met metingen ter plaatse gedaan door drones geeft dit geweldige informatie om bosbranden te voorkomen.

Ook Clipit heeft al meerdere malen zeer accurate voorspellingen gedaan met media analyses. In 2010 voorspelden we de landelijke verkiezingen beter dan de peiling van Maurice de Hond.

Einde griep epidemie voorspeld met Clipit

Door relevante onderwerpen voor jouw branche te monitoren en analyseren kun je ook zelf aan de slag met voorspellen. Media monitoring kan je helpen om een database op te bouwen en biedt tools om deze data te analyseren. Bepaal daarvoor eerst over welke onderwerpen je content wilt verzamelen en vermijd daarbij zo veel mogelijk vooraf gestelde conclusies. Het is de kunst om niet teveel af te bakenen maar toch gericht te zoeken. Monitoren op het onderwerp ‘griep’ kan een farmaceut veel inzichten geven voor bijvoorbeeld de inkoop van grondstoffen.

Wordt er wel eens negatief over je onderwerp gesproken of gewoon steeds minder? Dan is er kans dat de trend op zijn retour is. De hoeveelheid berichten over griep in de afgelopen maanden loopt geleidelijk terug. In bovenstaand overzicht zie je het einde van de epidemie al weken aankomen.

Belangrijke keywords binnen de berichtgeving geven ook veel inzicht bij de zoektocht naar nieuwe trends. Onderstaand overzicht toont de keywords in berichten over griep van de laatste twee weken. Woorden als ‘langste’ en ‘eindelijk’ geven weer dat er een behoorlijke epidemie was en het vaak terugkomende woord  ‘voorbij’ verraadt het einde van de epidemie.

Ook voor PR-doeleinden kan voorspellen nuttig zijn. Maak bijvoorbeeld inzichtelijk welke media invloedrijk zijn voor het onderwerp door te kijken naar bronnen met de grootste PR-waarde. Bovendien kan een overzicht van de belangrijkste auteurs geschikte ambassadeurs voor dit onderwerp in kaart brengen. Met media monitoring kunnen bovendien maatschappelijke trends die onder de doelgroep leven inzichtelijk worden. Wie de actualiteit kent kan snel handelen en inhaken met een passende communicatie boodschap of tone of voice.

Wees de markt een stap voor

Belangrijke trends komen terug in allerlei soorten data. Maak dus een combinatie van media monitoring en andere gegevens en houd zo vinger aan de pols in de markt. De farmaceut zou berichtgeving over griep in kaart moeten brengen naast de verkopen van zijn griepmedicatie en cijfers over de griepgolf. Deze combinatie maakt dat je accuratere voorspellingen kunt doen. Maak Clipit-data onderdeel van de big data analyse binnen jouw organisatie en wees je concurrenten, opdrachtgevers of afnemers een stap voor!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief