Overzicht

Media monitoring in het onderwijs: 3 tips

Volgende maand verruil ik een carrière in media monitoring voor een baan in het onderwijs. Als docent in spe vroeg ik me af op welke manier media monitoring bijdraagt aan een goede les. Wat maakt een goede les? Actuele en sprekende voorbeelden, inhaken op interesses, vragen en het heersende sentiment onder studenten, en precies weten wat er speelt in het vakgebied waarin je doceert. Drie manieren waarop media monitoring je vak laat schitteren.

Tip 1. Trends & ontwikkelingen

Het is als docent van groot belang dat je op de hoogte bent van trends en ontwikkelingen in het vakgebied waarin je lesgeeft. Voor de ene branche gaat dit wat sneller dan voor de andere, maar voor met name de kenniswerkers in spé ligt er een uitdaging. De groeiende toepassingen van technologie en de explosie aan beschikbare informatie vraagt om nieuwe skills. Zowel van de toekomstige medewerker als van de docent.

Een monitoring tool biedt hulp door alle artikelen rond vernieuwingen in je vak te verzamelen. Door te zoeken op aan jouw vak gerelateerde termen, in combinatie met woorden als trend, ontwikkeling en tal van synoniemen hierop, ontvang je direct updates wanneer er iets nieuws speelt. De eerste die hierover schrijven zijn vaak de innovators. Thought leaders in de branche die hun visie luchten via blogs en social media. Door deze thought leaders te identificeren met media analyse en specifiek op hen te monitoren, zorg je dat je shifts in je branche vanaf het eerste moment kent en je je er tijdig op kunt inlezen om het te verweven in je lessen.

Tip 2. Wat leeft onder studenten

Studenten hebben de neiging om vakken en hun ideeën daarover uitgebreid te bespreken binnen social media. Waar 78% Facebook gebruikt om met elkaar te overleggen over het onderwijs, gebruikt slechts 22% het leerplatform hiervoor. Voor een docent is het dan ook handig in grote lijnen te weten waar de studenten tegen aanlopen en waar vragen of juist interesses ontstaan. Zo kan tijdig worden bijgestuurd in de les om zo een maximaal eindresultaat te bereiken.

Met media monitoring is het voor docenten mogelijk om gesprekken op social media rond hun vak of eigen naam te volgen. Wellicht ook interessant om eens te kijken wat er over andere vakken van de opleiding, docenten of over de opleiding in het algemeen wordt geschreven. Dit hoeft niet richting professionele spionage van studenten te gaan, maar kan juist op macroniveau van meerwaarde zijn. Hoe tevreden zijn studenten van de opleiding en hoe verhoudt dit zich tot jouw vak of persoon? Welke onderwerpen worden besproken rond de opleiding? Welke studenten voeren de discussie aan en op welke platformen zijn zij het meest actief? Al deze informatie helpt je om de effectiviteit van je vak te vergroten.

Tip 3. Actualiteiten stelen de show

Een goed verhaal wordt bepaald door de mate waarin droge theorie wordt getransformeerd tot levendige en illustratieve voorbeelden. Die liggen sinds de komst van social media voor het oprapen! Maar denk niet aan te kunnen komen met voorbeelden van vorig jaar. Je studenten worden steeds mediawijzer en nemen geen genoegen met de uitgekauwde klassiekers. Hoe actuelere het voorbeeld, hoe groter de impact van je verhaal.

Zet je monitoring tool in om te zoeken naar deze voorbeelden. Aangezien je niet weet waar of rond welk merk er een goede case gaat opduiken, zul je moeten zoeken op termen die duiden op een bruikbaar voorbeeld. Heb je bijvoorbeeld een case nodig over een uitstekende B2B campagne? Zoek daar dan op in de nabijheid van woorden als “beste”, “briljante”, “Award”, etc. Combineer ook eens met termen als “blunder” en “fail” voor leuke resultaten :). Heb je een platform gevonden met een schat aan gouden voorbeelden? Monitor specifiek op dit platform of deze auteur en ontvang een melding bij elke nieuwe post, wie weet heb jij het nieuws van de dag in je les?

Boeien en binden

Een docent heeft het al druk genoeg met het voorbereiden van zijn lessen, het nakijken van werk en natuurlijk het voor de klas staan. Het monitoren van media is dan ook geen doel op zich, maar vormt wel een handig hulpmiddel bij het verrijken van je lesinhoud. Weinigen van ons hebben de tijd om de media zelf door te spitten, opzoek naar inzichten en gouden vondsten, dus waarom dit niet uitbesteden aan een tool? Een quick view in de ochtend door de berichten en analyses rond je vak, om je studenten weer een nieuwe dag te kunnen boeien en binden. Want dat is waar ik op hoop in mijn nieuwe baan.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief