Overzicht

Met monitoring tools on top of semantic search en linklearning

Houd jij je in het dagelijks leven bezig met het schrijven van teksten voor internet, dan heb je ze waarschijnlijk al voorbij zien komen: er zijn een aantal nieuwe focuspunten voor optimale SEO resultaten geformuleerd. Maar wist je ook dat je je monitoring tool kunt inzetten om je te helpen bij het toepassen van die ontwikkelingen? Vier manieren waarop media monitoring je helpt in te spelen op recente SEO ontwikkelingen.

Er bestaat wat discussie of het nu echt nieuwe ontwikkelingen zijn of dat ze al langer werden meegenomen. Ook weet je bij Google nooit zeker in welke mate dit uiteindelijk invloed gaat hebben op je ranking. Maar volgens de meeste experts zijn dit de 5 belangrijkste focuspunten voor SEO van dit moment:

  • HTTPS
  • Mobile friendly
  • Rich snippets
  • Semantic search
  • Linkearning

Voor meer informatie over de inhoud van deze ontwikkelingen verwijs ik graag door naar dit uitstekende artikel van Jan Dirkzwager. Voor die laatste twee ontwikkelingen is het handig om monitoring tools in te zetten. We gaan dieper in op de inzet van media monitoring en specifiek op talloze toepassingen van de keyword analyse voor semantic search en linkearning.

Focus van keyword naar semantic search

Bij semantic search kunnen zoekmachines zonder tussenkomst van mensen data begrijpen en relaties leggen. Het gaat er bij SEO niet langer over voor elke variant op een keyword een aparte pagina in te richten, maar binnen een pagina te zorgen voor variatie, synoniemen en samenhang tussen gerelateerde woorden. Het is dus zaak om je hoofdonderwerp en daaraan gerelateerde termen te identificeren.

Samenhang binnen een onderwerp

In plaats van zelf bedenken welke onderwerpen van belang zijn en hoe je die het beste kunt formuleren, kun je ook onderzoeken hoe je doelgroep erover praat.

Stel een zoekopdracht in op branche niveau en achterhaal met de keyword analyse over welke synoniemen en gerelateerde onderwerpen men spreekt. Gebruik die termen vervolgens weer als input voor een nieuwe keyword analyse en herhaal het proces. Heb je de meest gebruikte termen geformuleerd? Kijk dan met een analyse op meest invloedrijke auteur- en bron, in welke context thought leaders over de onderwerpen schrijven.

Op basis van keywords met veel volume en relevantie bouw je zo aan een schema van termen die de opbouw en content van een pagina vormen.

Not provided

Google is al langer bezig met het verbergen van je keywords in Analytics. Het duurt niet lang meer voor ze er helemaal verdwenen zullen zijn. Gelukkig zijn er een aantal manieren waarop je toch kunt achterhalen op basis van welke onderwerpen een bezoeker jou vindt.

Associatie

Je monitoring tool biedt meerwaarde door te achterhalen met welke termen jouw merk vaak in verband wordt gebracht, wederom aan de hand van de keyword analyse. Bekijk ook in combinatie met welke termen je concurrent wordt genoemd. Zijn er globale verschillen in invalshoek te vinden?

Schrijfwijze

Let in het bijzonder op de schrijfwijze van specifieke woorden. Schrijft de gebruiker een woord vaker los of aan elkaar? Gebruiken zij vaker een synoniem of afkorting in plaats van door jou geselecteerd jargon? Sluit aan bij het taalgebruik van je doelgroep, grote kans dat dit de woorden zijn waarop je wordt gevonden.

Context

Kijk ook naar de context waarin je merk en aan jou gerelateerde termen beschreven worden. Is er sprake van een terugkerende combinatie van woorden? Wordt er vaak een bepaalde vraag of behoefte geuit? Laat die context terugkomen in je content en zorg voor een inhoudelijk en nuttig antwoord. Helpen is immers de beste manier van verkopen.

In het kader van semantic search wordt juist die context steeds relevanter. Monitoring van het abstract van berichten en de keyword analyse geven je input voor longtail keywords en vragen die een antwoord behoeven.

Van linkbuilding naar linkearning

De tijd van brutaal overal links vragen is voorbij. Kwaliteit boven kwantiteit is het nieuwe credo. Google kijkt in het kader van relevantie en interpretatie steeds meer naar een natuurlijk linkprofiel. Is er een combinatie van grote en kleine sites die naar je linken, hoe is de verhouding tussen follow en nofollow links?

Niche sites

Zet monitoring in om relevante niche sites op te sporen. Verbreed je scope en gebruik de woorden uit je keyword onderzoek als input voor zoekopdrachten. Zo breid je het bereik, buiten je merknaam, van je zoektocht naar waardevolle kleine sites uit.

Redactionele links

Een andere manier om te werken aan een goed gewaardeerd linkprofiel, is door het verdienen van kwalitatieve links vanaf redactionele sites. Het liefst ben je natuurlijk zo relevant dat redacties uit zichzelf al naar je linken, maar soms moet je ze een handje helpen. Dan is het handig om met een monitoring tool op te sporen wanneer jij of aan jou gelieerde onderwerpen in redactionele media worden genoemd. Formuleer jouw meerwaarde voor dit artikel en vraag om een (deep)link. Schrijf hier zo nodig een informatieve pagina of blog voor.

No such thing as bad publicity?

Volgens Google wel. Geruchten gaan dat wanneer sites met een lage waardering en/of kwaliteit naar jou linken, dat een negatieve invloed kan hebben op je eigen ranking. Google is in zijn zoektocht naar relevantie en interpretatie opzoek naar relaties. Hoe meer relaties of verbindingen er ontstaan tussen jouw site en sites van mindere kwaliteit, hoe nadeliger de gevolgen voor jou kunnen zijn.

Media monitoring helpt je te achterhalen waar je merk of bedrijfsnaam wordt vermeld en in welke context dat gebeurt. Indien ongewenst of incorrect benader je de betreffende webmaster met de vraag de link te verwijderen of je disavowed deze link in de webmastertool.

Contextuele cocitation

Cocitation is een vorm van linkearning waarbij je vaak genoemd en gelinkt wordt in combinatie met bepaalde woorden. Google bekijkt dus niet alleen vanaf waar er naar je gelinkt wordt en onder welk woord gelinkt is, maar ook wat voor woorden daaromheen staan. Op basis daarvan word jij hoger geranked op het moment dat iemand een specifieke zoekopdracht ingeeft in Google. Word jij op dit moment vermeld op externe platformen in de gewenste context? Achterhaal met het abstract en keyword analyse welke context dit is. Probeer vervolgens ook eens te monitoren op die gewenste context en probeer daar een link te verdienen.

Cocitation in lijsten

De contextuele waarde zie je ook terug wanneer je vaak genoemd en gelinkt wordt in combinatie met concullega’s, zoals in lijsten met “De 10 beste…”. Jullie bieden immers een oplossing voor een vergelijkbare vraag, dus wel zo logisch dat Google jullie toont in hetzelfde rijtje met resultaten. Zorg dus dat je in die lijsten voorkomt! Monitor op de naam van je concurrenten en zoek naar combinaties waarin zowel woorden als “top” en “beste” in de buurt staan van woorden die jouw dienst of product omschrijven. Vind je een lijst waar jij nog niet in staat, maar wel in thuis hoort? Benader de webmaster en overtuig hem ervan dat jij er absoluut in thuis hoort.

Take away

Goedkope, snelle en oppervlakkige SEO tactieken werken dus niet meer. We moeten investeren en onze rank verdienen. Is SEO een belangrijk onderdeel van jouw takenpakket? Dan is dit een laatste tip om je monitoring tool voor je te laten werken: zoek op de term SEO (en varianten) in combinatie met trends en ontwikkelingen. Zo worden artikelen van experts op het gebied van organic search direct in je mailbox afgeleverd en blijf je on (the) top of Google.

Spreekt dit onderwerp je aan? Dan zijn deze Social Media Monitoring voor SEO tips wellicht ook interessant voor jou!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

 

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief