Overzicht

Monitoring als onmisbaar aspect van een Social Media Strategie

Als we denken dat social media een disruptieve innovatie is, dan hebben we het goed mis. In de basis is het een logische ontwikkeling, die enkel nog zat te wachten op de technologieën. Die zijn nog volop aan het ontwikkelen, wat betekent dat er geen ‘definitieve’ vorm van social media is en deze er ook niet zal komen. Tijd dus om niet naar de middelen te kijken, maar een strategie te vormen.

In mijn werk als Social Media Consultant krijg ik regelmatig de vraag wat het volgende populaire sociale netwerk gaat worden. Is Facebook al aan het afnemen en komt Instagram daar voor in de plaats? Of is Google+ al bezig om Facebook te verslaan? Misschien is er een platform in ontwikkeling dat nog beter is.

Op deze vraag kan ik geen antwoord geven. Het populair worden van een platform heeft slechts een klein beetje te maken met vormgeving en uiterlijk vertoon. De massa moet het omarmen, pas dan heeft het bestaansrecht.

Grote organisaties hebben nog wel eens moeite met de snelheid van deze ontwikkelingen. “Hebben we eindelijk akkoord gekregen om een Facebook-account aan te maken, komen Instagram en Snapchat om de hoek kijken.”. Het is logisch denken, maar wel vanuit de middelen. Denk vanuit de strategie, niet de snel veranderende platformen.

Okee, je hebt al een organisatiestrategie, een marketingstrategie en misschien zelfs een online marketingstrategie. Heb je dan ook een social media strategie nodig? Jazeker. Het hoeft echt geen boekwerk te zijn, maar meer de vertaling van je bovenliggende visie en doelstellingen.

Er zijn vele modellen die je op weg kunnen helpen. En met een beetje bedrijfskundige kennis, zijn de stappen zeer herkenbaar. Bepaal je doelstellingen, definieer je doelgroep, kies de middelen, implementeer in de organisatie en meet de resultaten. Kortom, in de basis niets nieuws.

De ‘keuze’ van de middelen of platformen is echter tricky. Wie kiest deze middelen? De directie? De marketeers? Allemaal fout. Het juiste antwoord is: je klanten (of patiënten, cliënten, studenten, bezoekers, etc.). Met het huidige versnipperde social media landschap is het lastig om te bepalen waar je doelgroep zich ophoudt. Juist hier komt monitoren om de hoek kijken.

Je hebt vast een beeld van waar je doelgroep zich bevindt, maar strookt dat met de activiteit op de vele sociale netwerken? Stel een zoekprofiel in op je bedrijfsnaam, merk, product en/of dienst en laat de resultaten binnenkomen. In de rapportage analyseer je na een tijdje welke sociale netwerken populair zijn als het gaat om het vermelden van je naam en je bent op de hoogte van de activiteiten, interesses en tone-of-voice van je doelgroep.

Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf, is monitoren van levensbelang. Het is namelijk de basis waarop je een succesvolle (social media) strategie baseert. Zonder je doelgroep te kennen en te weten waar ze zich bevinden, tast je al snel in het digitale duister!

De hier genoemde modellen en theorieën zijn enkele van de 28 modellen die uitvoerig beschreven worden in Het Social Media Modellenboek. Het door Pearson uitgegeven boek verscheen begin 2014 en is te bestellen op Managementboek.nl.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief