Overzicht

Monitoring tools voor de toekomst van PR en communicatie

Vorige maand kwam de negende European Communication Monitor uit. Hét onderzoek naar de toekomst van PR en strategische communicatie. Welke key insights kwamen er dit jaar uit en hoe kan een monitoring tool je helpen met strategische communicatie?

Key insights

Het onderzoek is dit jaar voorgelegd aan 2.250 communicatie en PR professionals uit 41 landen. Er kwam een zestal inzichten uit dit onderzoek. In dit blog lees je voor drie van deze inzichten hoe structurele monitoring  je verder de goede kant op kan helpen.

1.    Luisteren naar de organisatie: Slechts 56% van de organisaties heeft een luisterstrategie. Dat betekent dat zij geen richtlijnen hebben voor het verzamelen van feedback. Daarbij beschikken zij niet over instrumenten om te luisteren naar stakeholders of discussies en weten zij niet hoe de kennis die ze daarbij opdoen kunnen gebruiken.  Dat terwijl luisteren naar stakeholders één van de belangrijkste taken voor de PR en communicatie professional is.

2.    Content strategie: Communicatie en PR professionals vinden content marketing zeer belangrijk. Het gat tussen het belang en het gebruik is daarentegen nog groot. 88% van de ondervraagden vindt content marketing belangrijk, daarentegen maakt slechts 61% actief gebruik hiervan.

3.    Waarde contributie: Slechts 55% van het topmanagement demonstreert de economische effecten van strategische communicatie.

Organisatie luisteren: maak het zo eenvoudig mogelijk

Zonder strategie neemt het luisteren naar stakeholders veel tijd in beslag. Met een media monitoring tool maak je het eenvoudig om te luisteren naar je stakeholders. Monitor op je merknaam of branche en bekijk per stakeholdergroep welke thema´s er voor hen spelen. Hier haal je belangrijke informatie uit om je reputatie te meten, inspiratie voor je content op te doen en de meningen van het grote publiek te peilen.

Content strategie: closing the gap

Media monitoring helpt je bij het implementeren van content marketing. Een bekend probleem is het onderwerp van de content: waar moet ik iets over schrijven? Natuurlijk wil je graag content creëren over onderwerpen die je doelgroep graag leest. Hier kom je achter door te onderzoek welke content vaak gedeeld wordt. Monitor op algemene termen binnen jouw vakgebied en laat op de input een keyword analyse los. Zo komende meest besproken thema’s naar boven. Een mooie richtlijn voor jouw content!

Waarde contributie: effect meten met PR-waarde

Slechts 55% van het topmanagement vertaalt de economische effecten van strategische communicatie. Het speerpunt is vaak de invloed op de reputatie, het merk of de cultuur. Maar hoe maak je het effect van PR tot een tastbaar cijfer? De PR-waarde geeft je een indicatie van de waarde van elk bericht dat in de media verschijnt. De PR-waarde maakt de bijdrage van earned media inzichtelijk, ten opzichte van de uitkomsten uit paid en owned media. Zo ben je weer een stap dichterbij het in kaart brengen van de invloed van PR op je reputatie.

De excellente communicatie afdeling

Volgens de European Communication Monitor neemt de uitmuntende communicatie afdeling het voortouw in het luisteren naar stakeholders, heeft betere technieken voor het luisteren én een goede luisterstrategie. Dit begint allemaal met een monitoring tool die voor jou alle media aandacht in kaart brengt. Met de resultaten stel je een luisterstrategie op of stel je deze bij. Met je luistertechnieken en –strategie op orde, kan  je vol vertrouwen de toekomst van communicatie en PR in!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief