Overzicht

Nederlands succes in de Giro d’Italia zorgt voor PR-waarde van ruim 30 miljoen euro

Het afgelopen weekend stond Nederland volledig in het teken van de Giro d’Italia. Drie dagen lang raceten 198 renners door de in roze gehulde steden en dorpen. Met een begroting van 13 miljoen Euro hoopte de provincie Gelderland de regio goed op de kaart te zetten. Citymarketeers wachtten – met de goede weersvoorspelling in het vooruitzicht – in spanning af.

Clipit analyseerde alle Nederlandse berichtgeving in online-, social- en print media rondom de Giro tijdens het evenement en de week hieraan voorafgaand.

Ready, set, GO!

De proloog op vrijdag 6 mei – startend in Apeldoorn en eindigend in Arnhem – leverde gelijk Nederlands succes op. Tom Dumoulin won de tijdrit met een ruime voorsprong en pakte daarmee de roze trui. Dit liet Nederland niet onberoerd.

Rond de finish om 17:00 uur schreven ruim 1.500 mensen over Tom Dumoulin. Zo blij als een klein kind werd Koning Willem-Alexander samen met de Nederlandse winnaar op de gevoelige plaat vastgelegd door de NOS.

De PR-waarde van de berichten over Tom Dumoulin op die dag bereikte een hoogte van € 2,8 miljoen. Grootste aandeel hierin hadden de mensen die over Tom tweetten, zo blijkt uit onderstaande grafiek.  

‘Biljartlaken Nederland’ ideale scenario voor massasprint

Dat Nederland echte bergen mist voor een spannende bergetappe weten we allemaal. Toch braken de heuveltjes op dag 2 en 3 sommige renners op. Tijdens de tweede etapperit in de glooiingen van het Berg en Dalse landschap haalde Omar Fraile Maarten Tjallingii in. Hij pakte hiermee de eerste blauwe trui van de Giro. Maarten berooid achterlatend, aangezien hij als enige Gelderse deelnemer zijn zinnen had gezet op de winst ervan. In de massasprint aan het einde van het parcours bleken de ploegen gezamenlijk te sterk voor de individualist. Op 1 seconde bleef Dumoulin Roze-truidrager. Dag 3 zorgde voor wat opschudding. Tom Dumoulin onttrok zich voor de start even aan zijn verplichtingen om zijn moeder op Moederdag een dikke knuffel te geven. Dit gebeurde onder het oog van bijna 30.000 toeschouwers.

In de daarop volgende kilometers en massasprint wisten de echte mannen zich van de mietjes te onderscheiden, wisselde de Roze trui van eigenaar en was er wederom Nederlands succes. Waar het Tjallingii niet lukte de Bergtrui te pakken in Berg en Dal, pakte hij deze wel na de beklimming in Rheden. Een sportief succesvol einde van de Giro in Nederland.

What’s in it for us?

Met het Nederlandse succes van de Tour de France (Utrecht, 2015) nog vers in het geheugen wisten de Gelderse gemeentes Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen niet hoe snel ze medeorganisator wilden zijn van de eerste Giro in Gelderland. Met de injectie van de provincie en eigen budgetten werd een spektakel op poten gezet dat ruim 575.000 bezoekers naar de parcours trok. Met een begroot aantal bezoekers van 460.000 bezoekers werd deze doelstelling al behaald. Maar in hoeverre werd het geïnvesteerde geld terugverdiend?

In onderstaande vergelijking is te zien hoeveel PR-waarde de verschillende steden hebben verworven in relatie tot de Giro.

Met de ploegenpresentatie en de start van de proloog wist Apeldoorn de meeste PR-waarde te verwerven. In een nek-aan-nekrace wist Arnhem het qua PR-waarde van Nijmegen te winnen met een (zoals in de wielersport gebruikelijk) marginaal verschil van € 70.000,-.

Afgezet tegen de algemene berichtgeving over de Giro d’Italia kunnen de volgende vergelijkingen gemaakt worden. In onderstaande grafieken is de PR-waarde te zien van de steden versus de PR-waarde van de Giro in het algemeen.

Met het mooie weer, de sportieve successen, de bezoekersaantallen en de behaalde PR-waarde  zullen de Citymarketeers met een tevreden gezicht terugkijken op de Giro d’Italia in Nederland. Klaar voor de Tour de France 2018 Lobby?

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief