Overzicht

Onderzoek doen met Social Media data

Hoe beweerd gedrag in de media als voorspeller werkt

Voorspeller van verkiezingsuitslag

Het gelijk van online media werd onlangs weer bewezen door de ‘onverwachte’ verkiezingsuitslag van Trump goed te voorspellen door de media aandacht.  Al in 2010 voorspelde Clipit de uitslag van de Kamerverkiezingen nauwkeuriger dan de gerenommeerde opiniepeiler Maurice de Hond. Dit voorbeeld uit de oude doos laat zien dat big data een prima voorspeller is voor gedrag in de samenleving. Vorige week kwam op BNR en in het FD het geluid dat onderzoeksbureaus en opiniepeilers ook social media mee gaan nemen in verkiezingstijd om het onderbuikgevoel beter te leren peilen.

Onderzoeksjournalistiek

Journalisten zetten steeds vaker een tool als Clipit in om onderzoeksdata te genereren. Een grote big data bron waarbij je met de juiste zoekopdracht instellingen de meest geweldige onderzoeksresultaten kunt halen. Onze media analisten zetten Clipit al langer als onderzoekstool in. Zo publiceerden wij dit jaar over hoe ziekenhuizen in het nieuws verschijnen en onderzochten wie de meest invloedrijke vloggers zijn. Visualisaties in de vorm van infographics en animaties helpen de lezers om de data snel en gemakkelijk tot zich te nemen en beter te onthouden.

Brand Barometer

Marijke Guldemond van Kantar TNS geeft onlangs 4 tips over hoe je je brand tracker toekomstproof kunt maken. Social media data is onderdeel van het merkonderzoek, waarbij social opinions een goede voorspeller blijken te zijn voor beweerd gedrag zoals in vragenlijsten in marktonderzoek. Een interessante ontwikkeling is dat het internationale data en insights bureau Kantar het Nederlandse onderzoeksbureau TNS Nipo heeft overgenomen en nu samen opereren als Kantar TNS. Dit sluit aan bij de trend om social media data te integreren in onderzoeken.

Beeld: Brand health (merkkracht) is te voorspellen. Bron: Kantar TNS.

Met de resultaten uit social opinions onderzoek kun je de volgende doelen nastreven:

1. Nieuws maken

Opmerkelijke onderzoeksresultaten publiceren is een effectieve PR- of content marketing strategie. Zo genereerde het Clipit onderzoek over Citymarketing meerdere radio-optredens voor onze media analist Paul van der Zijde. Bovendien nam Nu.nl dit bericht over, inclusief naamsvermelding van Clipit als afzender van het onderzoek. Voor je bereik als merk en linkbuilding is dit bijzonder welkom. Meer weten over PR genereren door slim aan te haken bij thema’s die in de samenleving én dus in het nieuws spelen? Dan raad ik je het boek ‘In het Nieuws’ aan over hoe je media voor je laat werken van Marjolijn van Oordt.

2. Leadgeneratie

Je doel kan daarnaast ook zijn om met partijen in gesprek te komen om te kijken of er interesse is voor jouw product. Na publicatie van de belangrijkste resultaten van je onderzoek is het raadzaam om een Whitepaper beschikbaar te stellen met de uitgebreide onderzoeksresultaten. Opvolging van deze whitepaper is dan een mooie ingang voor leadgeneratie.

3. Thought leadership

Behalve bereik genereren in de voor jou relevante doelgroep kan je doelstelling ook zijn om thought leadership te claimen binnen een bepaald domein. Als Clipit willen we ons profileren als expert in het meten van reputaties. Daarom hebben we langere tijd samen met het vakblad Communicatie tweewekelijks een reputatie onderzoek gepubliceerd onder de noemer Brand Barometer.

Onderzoek doen?

Werk jij voor een onderzoeks- of content marketing bureau en wil jij social media data meenemen in je onderzoek? Vraag eens advies bij mijn collega’s om te kijken of we een pilot project voor je kunnen opstarten! Naast de data verzameling kunnen wij ook het werk daarna uit handen nemen door de analyse te verzorgen, een blog, persbericht en/of whitepaper te schrijven en te visualiseren in een infographic. De content is dan direct gereed voor publicatie en delen!

Factchecking

P.S. Wel altijd goed de bron checken bij onderzoeken om journalistieke debacles te voorkomen zoals het nepnieuws dat je afvalt van chocolade dat klakkeloos overgenomen werd door het Duitse Bild en vervolgens door Nederlandse media, zoals Metro. De behoefte aan factchecking in de journalistiek zie je nu terug in de rubrieken in De Volkskrant en NRC Next, waarbij dagelijks een uitspraak gebaseerd op onderzoek op waarheid getest worden. Ook Facebook heeft factcheckers aangetrokken om het verspreiden van nepnieuws, zoals de leugen dat de Paus Trump zou steunen in de verkiezingsstrijd, tegen te gaan.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief