Overzicht

Online buzz Serious Request

De drie DJ’s Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering van radiostation 3FM lieten zich woensdagavond in het Glazenhuis in Leeuwarden opsluiten. De actie Serious Request, in samenwerking met het Rode Kruis, vindt voor de tiende keer plaats. Op kerstavond komen de DJ’s eruit en wordt bekend hoeveel geld er is opgehaald. Een leuke reden om onderzoek te doen met onze social media monitoring tool, naar alle online activiteit rondom Serious Request!

Om zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel maken de DJ’s non-stop radio en televisie en draaien ze verzoeknummers. Vorig jaar werd er ruim 12 miljoen euro opgebracht voor de bestrijding van babysterfte. 3FM Serious Request vraagt deze editie aandacht voor kinderen die jaarlijks onnodig sterven aan (de gevolgen van) diarree. Om in kaart te brengen hoe er online over Serious Request wordt gesproken, hebben we verschillende onderwerpen gemonitort. Benieuwd? Lees dan snel verder!

Meest besproken

In totaal werden er 287.023 berichten geplaatst in de periode van 18-12 t/m 24-12 waarin de zoekopdracht ‘Serious Request’ werd vermeld. Twitter is met 265.442 berichten de absolute winnaar als meest actieve bron. Facebook (9.613) en Flickr (1.030) zijn daarna de platformen waar actief berichten of foto’s worden geplaatst.

Dit jaar bestaat het glazen huis uit Giel Beelen, Coen Swijnenberg en Paul Rabbering. Maar over welke DJ wordt het meest geschreven? Volgens onderstaande grafiek is Giel Beelen online het populairst, over hem werden al 13.398 berichten geschreven. Er komen veel tweets in de Portal voorbij met boodschappen als: “Giel is de beste DJ.”

Leeuwarden

Jaarlijks strijden gemeentes in Nederland om het glazen huis, door acties op te starten om hun stad aan te prijzen.  Op woensdagavond werden de DJ’s opgesloten in het glazen huis in Leeuwarden, deze dag bracht de meeste online aandacht voor de stad tot nu toe mee. Uit de PR-waarde kan je duidelijk terug zien wat Serious Request de stad Leeuwarden heeft opgeleverd. Waar de totale PR-waarde, van 18-12 t/m 25-12, uitkomt op €4.031.002, was woensdag de absolute uitschieter met een PR-waarde van €1.020.098!

Nieuw recordbedrag?

De laatste dag van de 3FM Serious Request-actie is ingegaan er is al ruim 6 miljoen euro opgehaald. Op kerstavond rond de klok van 21.00 zullen de DJ’s uit het glazen huis komen. Dan wordt ook bekend of deze tiende editie opnieuw een recordopbrengst heeft opgeleverd. Vraag dus nog snel een plaatje aan voor 3FM Serious Request!

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief