Overzicht

PR-professional, vergeet traditionele media niet!

Social media, blogs, televisie, nieuwssites, radio, fora en vergeet ook de opiniebladen niet. Het medialandschap was nog nooit zo uitgestrekt als nu. Voor PR-professionals wordt het steeds moeilijker om te bepalen op welke kanalen je je moet richten. De afgelopen jaren hebben online media een grote vlucht genomen. Maar hoe belangrijk zijn de traditionele media in de PR-wereld?

Televisie en kranten nog steeds de grootste impact

Uit het onderzoek van Social Embassy blijkt dat informatieve televisieprogramma’s nog steeds de grootste impact hebben. Op de tweede plaats staan kranten. In totaal staan in de top 15 zes soorten traditionele media. Daarbij staan ze ook nog eens allemaal in de top 10! Zo blijkt uit dit onderzoek dat nieuws via een informatief televisieprogramma of een krant 3,5 keer zo veel impact heeft als nieuws dat via social media verspreid wordt! Betrouwbaarheid speelt hier een grote rol, hoe betrouwbaarder de bron des te impactvoller deze is. Dus wil je écht impact maken met dat ene persbericht? Ga voor het hogere doel en probeer niet alleen de online nieuwssite te bereiken, maar ook de daadwerkelijke krant!

Social media onmisbaar

Toch zijn online media in het huidige medialandschap onmisbaar. Want ondanks dat nieuws via social media minder impact heeft, volgt men wel intensiever nieuws door social media! Daarbij bieden online media nog veel meer kansen voor PR. Zo zorgen social media voor een hogere snelheid, meer bereik en een hogere publicatiefrequentie.

Vind de juiste synergie voor jouw PR

De kunst is om de juiste synergie voor jouw PR te vinden. Daarbij is het belangrijk om de krachten van elk medium te kennen. Speel slim in op het feit dat de impact van nieuws groter is via televisie of in de krant, maar bij de nieuwsverspreiding kan social media een belangrijke rol spelen. Een goede synergie van online en offline media bij de verspreiding van een persbericht kan voor een enorme stijging zorgen in plaatsingen én impact.

Meten is weten

Nog zoekende naar de juiste synergie voor jouw PR? Dan zit er maar één ding op: testen. Door verschillende manieren uit te proberen, zal je de manier met de beste resultaten naar boven halen. Door je persberichten te monitoren in alle soorten media analyseer je welke kanalen zorgen voor verdere verspreiding en welke kanalen je persbericht oppakken. Met een goed inzicht in de synergie voor jouw PR haal jij het optimale uit je persberichten!

Pssst… Heb je goed inzicht in de synergie maar wil je meer impact bereiken? Kijk dan eens naar hoe je het maximale uit jouw PR en medialijsten kunt halen.

Gratis PR-check

Benieuwd wat er over jou wordt geschreven in de media?

Wil jij op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze Nieuwsbrief